Tuesday, September 8, 2009

Sekarang semua sudah besar sudah pandai-pandai cakap

Beberapa hari lepas memang hari paling bahagia lah aku rasa. Aku ni dah lah miskin, kecik, comel, takde duit dan tak pernah beli baju mahal-mahal. Tapi hari itu si pasangan dah belanja aku sehelai kemeja. Walaupun aku tak tahu harga baju tu tapi aku rasa itulah baju paling mahal aku pernah miliki sebab dibeli dekat butik padini. Selalu aku beli dekat pasar malam aje itupun tunggu sale juga. "Terima kasih sangat-sangat kat awak sebab bagi baju tu ek."

Okay dah dah.

Aku ingat lagi masa umur aku 12 tahun. Waktu itu seingat aku ialah aku berada pada darjah enam.(ini semua orang pun tahu lah). Aku akan pergi sekolah menaiki basikal atau berjalan kaki. Jika aku berjalan kaki bermakna basikal aku mungkin mengalami kerosakan yang aku malas perbaiki lagi. Macam aku dah cerita sebelum ni dekat sini.Pengalaman bertahun-tahun menaiki basikal.

Rutin aku waktu itu ialah balik sekolah aje aku akan menonton cerita pi mai pi mai tang tu. Aku rasa itulah cerita yang paling kelakar habis lah pada zaman itu. Aku layan sangat sampai tak sabar-sabar nak balik rumah nak tengok cerita tu. Sampai rumah campak beg terus bukak tv tanpa tukar baju dahulu.

Antara dialog-dialog masih kekal dalam ingatan aku seperti,

" EH SUDA TUKAR KA?"-Ravi

" KAMU MENGAPE JADI GHOPE ITU?"-Mak ngah

" SUDAH LAH PIIIIIRAHH!"- Budin

Haha memang agak kelakar lah cerita itu. Kalau boleh tak nak lepaskan satu siri pun dari cerita itu. Aku suka sangat tengok cerita sampai dah boleh hafal penutup cerita yang bagitau cerita ini dirakam dihadapan penonton bla bla bla dan bla. Aku pun masa itu rasa macam wah hebatnya hebatnya. Kena berlakon secara spontan di hadapan penonton. Tapi memang betul sampai sekarang pun aku masih rasa diorang hebat.

Kalau hendak di kaitkan aku ada satu kisah waktu berbuka semalam. Kawan aku yang sangat baik telah beli air soya dan perisa laici. Lepas tu sorang kawan aku cakap masukkan air dalam jug air. Kawan aku sorang lagi baru hendak masukkan perisa laici untuk membuat air laici.

" WEH LETAK LAH AIR SOYA TU BUKAN AIR LAICI"

"LAH APESAL TAK CAKAP AKU TAK PERASAN KAU BELI AIR SOYA"

Kamu perasan tak di situ?

Kawan aku sorang suruh masukkan air tetapi tak cakap dengan jelas masukkan air apa. Selalunya kalau perkara umum macam ini kita mungkin boleh cakap dengan jelas sedikit. Contohnya,

"WEH TOLONG BELI AYAM SEKETUL"

"OKAY AKU BELI AYAM GORENG BEREMPAH"

"WOIH BUKAN AYAM GORENG BEREMPAH LAH AYAM! AYAM MASAK KICAP TAU!"

"WOIH KAMBING! KAU BELI SENDIRILAH!"

Sila perhatikan tak pasal-pasal dipanggil ayam kerana cuba meneka. Kalau dah salah teka perlu memanggil kambing pula. Sepatutnya perlu cakap dengan jelas sedikit seperti ini,

"WEH TOLONG BELI BONTOT AYAM GORENG SERINGGIT"

"OKAY NANTI AKU BELIKAN EXTRA LAGI SERINGGIT UNTUK KAU"

Kamu nampak bukan bila ada persefahaman sebegini keadaan akan berubah dan mood pembeli juga turut berubah sampai mahu membelanja.

Jadi kalau nak cakap biar lah jelas sedikit supaya semua orang pun faham. Macam dialog Mazlan Pet Pet dalm Senario,

"LAIN KALI CAKAP BIAR TERANGG"

12 comments:

SwEeTFoResT said...

hehehe..tol tuh...

vidadarisakura said...

pasar malam ada sale meh?
dem.aku tunggu.

lalala

Nuts said...

ahh konfius aku bace entry ko neh weh...huhu..komplikated sgt kehidupan...

nadia :) said...

sudah lame aku tak mengomen.

.rafiq. said...

sweetforest: ya benar-benar.

vidadarisakura: tunggu malam sebelum raya. sale gila-gila.

nuts: haha sorilah kalau tak faham sangat. nanti aku guna bahsa jerman.haha

nadia: hah mane menghilang rakan sekelas?hehe

{lumut} said...

tersentuh cerita pasal baju tu...
nak senyum utk kau..=)

nurain said...

wah..pat baju dr pasangan..bes nye~cayang ame die ek~

aku dulu pon nek beskal pg skolah, kalo rajin jalan kaki sebab bukan jauh sgt pon.

aku setuju dengan pendapat ko tentang betapa pentingnye cakap terang~

p/s: sabun tu sedikit sebanyak akan mengurangkan penghasilan jerawat sebab kulit kite x tersumbat dengan minyak dah~

.rafiq. said...

lumut: eh apa maksud kau ni?haha

nurain: hehe jangan jeles.haha. aku selalu guna c n c tapi same jugak. kadang-kadang jerawat tetap ada. haha jaga kecantikan kan aku?

yginsaf4 said...

sikit lagik terbeli bontot kambing.. ekeke, very nice story bro.. salamm ramadhann

oranglidi said...

pening kepala wa bace.

tapi pi mai2 tangtu memang best.

.rafiq. said...

yginsaf4: salam ramadhan. eh ade jual bontot ke? aku nak tempah satu cucuk.haha

oranglidi: haha sori2 nak bagi orang faham tapi jadi pening.

~nEeYsA~ said...

nk jeans padini stu..
hikhik