Wednesday, October 5, 2011

Saya Anak Malaysia!

Saya bangga jadi anak Malaysia!!

Hari ni lah aku rasa paling bangga sekali.

Tadi aku pergi kedai motor. Motor aku ada lah rosak sikit. Jadi aku pun pergi dengan menaiki basikal. Memang terasa seperti orang Jepun apabila menaiki basikal. Maka perjalanan ke kedai motor lebih kurang 10 minit. Kadar kelajuan aku masa tu tak lah tinggi, tetapi apabila cuaca panas, memang terasa seperti 10jam mengayuh basikal.

Ingatkan panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengahari. Aku sampai je kedai motor, aku pun menanyakan lah perihal motor aku. Tetapi. Tidak pasal-pasal kena marah. Tanya apa barang kena tukar? Kena marah. Kenapa kena tukar? Kena marah. Berapa harga barang tu? Kena marah.

Yutiub punya apek. Marah memanjang. Betul lah golongan cina memang kurang asam sikit. Bukan lah aku nak buat isu perkauman di sini, tetapi memang kurang ajar betul apek tadi. Apehal kena marah-marah? Why? i have no idea!

Disebabkan aku anak Malaysia. Aku sabar je la. Anak Malaysia kan. Kena la baik.

Lalu aku pun pergi lah kedai makan untuk menghilangkan tekanan. Biasalah pelajar memang takde duit. Tapau nasi banyak-banyak, lepas tu makan dua kali. Ayam pun cari yang besar-besar. Boleh makan dua kali jugak. Selalunya cas memang kira satu pinggan je. Jimat lah sikit kan. Tapi. Hari ni lain pulak. Sekali pakcik tu tengok nasi macam banyak je. Dia cas pulak nasi tambah.

Yutiub jugak pakcik ni. Dah kena bayar lebih. Melayang rm7 hari ni. Bukan melayang la, kira lari bajet hari ni. Peh. Boleh makan dua pinggan tu.

Takpe disebabkan aku anak Malaysia. Aku sabar. Hari ni hari menguji kesabaran anak Malaysia. Setelah diuji baru aku kenal erti kesabaran.

Sebab tu lah aku bangga jadi anak Malaysia!

Korang bangga tak?

Aku bangga gila.

4 comments:

hanaahmad said...

1st time aku dgr nak jimat beli nasi banyak2. haha. kalau aku, nak jimat beli lauk je. nasi masak kat umah. keh3

DuniakuAbstrak said...

yutiub betul la

sue. said...

bangga!

rafiq said...

budi bahasa budaya anak Malaysia..hehe