Friday, September 16, 2011

Misteri bas ekseperes

Sudah lama tidak merasai kehangatan menaiki bas ekspress. Dahulu selalu juga dapat merasai saat itu. Namun, sejak membawa motorsikal ke politeknik, aku tidak lagi menaikinya.

Walau bagaimanapun, setelah menyambung lagi pelajaran ke UMP, aku dapat merasai kembali saat kehangatan tersebut. Memori lama bertaut kembali.

Baru-baru ini aku telah pulang ke kampung dengan menaiki bas. Sungguh seronok dapat menaiki bas ekspres. Rasa seperti berada di atas kayangan. Sungguh sepi dan aman.

Pada mulanya ada juga rasa macam atas kayangan. Tidak lama kemudian tiba-tiba bas penuh. Rasa sepi dan aman tadi telah bertukar menjadi kecoh dan huru-hara.

Mana tidaknya. Bas ekspres sepatutnya muat-muat sahaja tempat duduknya. Tetapi kali ini penuh pula. Ada yang terpaksa duduk di lantai termasuklah aku sekali. Malas nak berdiri kerana perjalanan agak jauh. Aku tidak tahu kenapa. Mungkin ada misteri di sebalik semua ini.

Namun begitu. Aku tidak berasa kecewa. Aku sampai juga ke tempat yang dituju. Kalau tidak sampai mahu juga aku marah. Jadi tidak mengapalah. Walaupun menaiki bas ini tidak sehangat menaiki bas dahulu, namun aku juga masih gembira. Aku berharap dapat menaiki bas ekspres lagi.

7 comments:

DuniakuAbstrak said...

Bas ekspress pesen apakah itu? siap bersimpuh d atas lantai bas..sungguh kejadah hendaknya

rafiq said...

ni la bas misteri....hihihi

Salwa said...

tu dah tak rupe bas ekspres dah tu.misteri tul.

Khry Hnry said...

misteri sungguh kisah tragik ini...

rafiq said...

salwa, nasib baik sy baik kan...

khry, betul tu.. menakutkan...

Freaky said...

haha naik bas ekspress pun macam dalam kayangan ke ?

rafiq said...

biase aa. jakun skit. haha