Thursday, December 12, 2013

Kita Pelupa

Salam

Kita ini manusia. Manusia sifatnya pelupa.

Allah dah bagi banyak nikmat pada kita. Setiap hembusan nafas kita, setiap makanan yang masuk ke dalam mulut kita, setiap darah yang mengalir dalam tubuh kita, setiap kerlipan mata kita, setiap langkahan kaki kita, setiap pandangan mata kita. Semuanya nikmat dari Allah.

Nikmat yang paling besar Allah bagi seorang manusia ialah nikmat iman dan islam. Tak semua orang dapat nikmat yang terbesar ini.

Jadi kita kena syukur banyak-banyak kepada Allah kerana telah bagi kita nikmat iman dan islam.. Allah telah pilih kita jadi orang islam dan orang beriman. Allah bagi kita taufik untuk jalankan perintahNya. Jadi macam mana untuk syukur nikmat Allah ini ialah dengan menjalankan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.

Semoga kita tidak termasuk dalam golongan orang yang tidak bersyukur. Siapa yang tak bersyukur Allah akan tarik balik nikmat yang Allah beri pada dia. Kalau hari ini dia taat perintah Allah, esok dia tidak dapat taat asbab dia tidak bersyukur pada Allah. Dan jadi sebab dia akan binasa di akhirat. Nauzubillah.

Mari banyakkan bersyukur, ingatlah dunia ini sementara. Suatu hari kita (saya) akan tinggalkan dunia ini, Tinggalkan keluarga, tinggalkan harta, tinggalkan pangkat dan kedudukan, tinggalkan pelajaran dan kelulusan. Yang saya bawa hanya amalan. Hanya iman dan amal.

HARI ITU PASTI AKAN TIBA.

wassalam.

p/s: pesanan untuk diri sendiri yang terlalu lalai

4 comments:

oranglidi said...

salammm braderrrr.

lamaa x dgr kabar. tq untok entri yg menginsafkan ni.

dah jmpe bakal mertua yeee?? tahniahhh

Muhammad Rafiq bin Hasrudin said...

wslm.. OL.. apa kbar?
tq masih melawat lagi sini..:)
wah tahu je berita tu ye..
doa2kan lah ye OL...

oranglidi said...

sehat ja braderr. bak mai fb la snang sket nk kontek. hehe.

trbaca entri lpas2 tu yg tau psl jmpe mertuaa

Muhammad Rafiq bin Hasrudin said...

OL, la tak add lagi ke..hehe..

add la fb Muhammad Rafiq Hasrudin