Tuesday, December 25, 2012

Tips menghilangkan kemarahan

Assalamualaikum..wbt..

Hari ini aku ingin berkongsi sedikit tips untuk menghilangkan kemarahan. Seperti yang kita semua tahu, kemarahan bukan lah satu perkara yang baik untuk kita. Ia merupakan satu sikap mazmumah yang perlu kita buang.

Kemarahan datangnya dari syaitan, jadi sebaik-baiknya kita elakkan diri kita dari bersifat marah. Antara cara-caranya ialah:

1) Mengambil wudhuk (Marah datang daripada syaitan, syaitan itu berasal dari api. Maka wudhuk dapat memadamkan api kemarahan)

2) Bertukar posisi. (Jika marah dalam keadaan berdiri, maka duduk lah. Jika marah dalam keadaan duduk maka berbaringlah)

3) Memaafkan setiap kesalahan manusia. (Apabila berlaku sedikit kemarahan, maka terus memaafkan terlebih dahulu, ia dapat mengurangkan kemarahan)

4) Bersangka baik. (Segala yang bakal berlaku kita harus bersangka baik, sesuatu yang berlaku pasti ada sesuatu sebab yang munasabah baginya.)

5) Selalu beristifar/berzikir. (Orang yang selalu berzikir sangat mudah untuk mengelakkan dirinya dari bersifat marah, zikir dapat menjaga hati seseorang)

6) Selalu berdoa (Doa kepada Allah supaya dapat mengelakkan diri kita dari menjadi seorang yang pemarah)

Baiklah, aku rasa setakat itu sahaja pada kali ini. Harap kita semua mendapat manfaat darinya.

Wassalam...

No comments: