Thursday, May 17, 2012

Macam-macam ado

Di dunia ini memang ada pelbagai jenis perniagaan. Ada yang baik, ada yang jahat, dan ada juga yang separuh -separuh. Berniaga ini tidak menentu untung ruginya.Terpulanglah pada rezeki masing-masing. di samping itu skill berniaga masing-masing juga memainkan peranan.

Baru-baru ini aku pergi Masjid India. Bukan nak sertai perhimpunan bersih 3.5 ke apa. Tapi nak membeli barang macam biasa. Lepas siap beli barang aku pun berjalan lah untuk pulang.

Tiba-tiba ada seorang makcik India menahan aku. Dengan bahasa indianya dia mengoffer aku. " Prong preng prong preng (bahasa aku tak paham) prong prong Kasturi! Kasturi!"

Oh kasturi rupanya. Nasib baik aku faham kasturi tu. Aku pun layan lah sekejap makcik ni. Dia bawa aku ke satu tempat untuk tengok kasturi dia. Tempat tu aku rasa memang kawasan jajahan dia. Dengan sekutu-sekutu dia semua ada. Ada pakcik india tua. Pakcik india muda. Makcik india. Kakak india. Penuh dalam bilik tu.

Aku masa mula-mula masuk bilik tu cakap, 'woi2 apa korang nak buat ni, nak bomohkan aku ke, ke nak jadikan aku santapan tengahari korang'. Tapi aku cakap dalam hati je la. Apa diorang ingat aku tak takut ke masuk bilik puaka tu? Aku takut lah wei.

Mana tak nya, aku sengsorang je lelaki muda melayu yang ada. Yang lain brutal-brutal india dengan bulu berada di dada. Semua pandang aku. Mengelilingi aku. Menakutkan betul. Aku masuk-masuk bilik tu lepas tu diorang tutup pintu. Sekali tiba-tiba seorang abang india ini buka beg dia. Bertambah seram aku. Rupa-rupanya dia keluarkan kasturi dia. Siap bungkus-bungkus dalam plastik. Dia keluarkan betul-betul kasturi dari kijang. Segar lagi.

Dia pun cakap, "haa kasturi-kasturi! 5,10,15,20. Hah semua ada 40. Mau berapa?"

Aku yang dalam kebingungan pun cakap, " Macam mana mau buat ni? "

Dia buat isyarat ibu jari masuk ke mulut, dengan yakin dia jawab, " Minum! Minum!"

Minum? Aku pelik seketika. " Betul ke ni? " Baru ku tahu ia boleh diminum.

"Berapa harga?"

"Satu rm25, sekarang ada 40. Mau berapa?"

" Ok takpelah bos, Next time!"

" Ongga ongga " (dia cakap bahasa india- aku tak paham)

Aku pun terus pergi dari situ. Lepas keluar dari tempat tu, terus lega aku rasa. Yang ramai-ramai tadi semua macam tak nampak aku dah. Buat tak tahu je. Aku terasa aman seratus peratus. Aku pun pergi dengan selamatnya.

Ada juga orang berniaga macam ni. Satu keluarga punya perniagaan. Pelanggan sorang, penjualnya kemain macam satu kampung. Yang jual pula macam nak jual belacan takde lesen. Siap bungkus-bungkus dalam plastik. Nak jual kena tutup pintu dan sebagainya.

Takdelah aku syak apa-apa. Sebab jual kasturi je pun. Kedai tempat aku beli barang-barang aku pun selamba je jual kasturi. Sebakul lagi ada. Tak tahulah kalau yang diorang tu punya seludup. Sebab tu jual macam tu gaya. Kalau ya aku tak tahu lah. No komen.

Apapun aku ucapkan selamat maju jaya lah kan pada mereka. Bak kata pakcik astro, "Macam-macam ado." Lama tak dengar kan.

Ni ha kasturi kijang sapo tak kenal eh!

5 comments:

cik pika said...

guna utk ape nie???

Muhammad Rafiq bin Hasrudin said...

biasa untuk minyak wangi. baru tahu boleh juga diminum...

cik helena said...

kasturi untuk apa?kenapa ek kte tatau apa2 pasal kasturi?hahaha

oranglidi said...

haah, sbnanye buah ke, organ binatang ke ape ye kasturi ni??

Muhammad Rafiq bin Hasrudin said...

puan helena, hehe tak tahu rupanya.. kasturi orang buat minyak wangi. dia pecahkan kasturi ni dan dapatkan serbuk dalam dia untuk dibuat minyak wangi. ada la proses2 dia..

oranglidi, huhuhu bukan buah la. ni dia pada kijang. biasa dekat perut dia. tapi tak semestinya perut, tempat lain pun boleh.