Sunday, December 30, 2012

Takutilah Api Neraka ALLAH


Takutilah Api Neraka ALLAH


Allah swt telah menciptakan api neraka pada hari Ahad. Neraka itu mempunyai tujuh buah pintu. Allah swt berfirman dalam surah Al-Hijr ayat 44: Jahannam itu tujuh pintu, tiap-tiap pintu(disediakan) untuk golongan yang tertentu daripada umat manusia. Neraka itu mempunyai tujuh tingkat iaitu:

1. Jahannam.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Hijr ayat 43:Dan sesungguhnya Jahannam itu benar-benar tempat yang telah diancamkan kepada mereka (pengikut-pengikut syaitan) seluruhnya.

2. Sa'ir.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Insyiqaq ayat 12:Dan dia akan masuk ke dalam Sa'ir (api yang menyala-nyala).

3. Saqor.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Muddath-Thir ayat 420:Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqor?

4. Jahim.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Syu`ara' ayat 91:Dan diperlihatkan dengan jelas neraka Jahim kepada orang-orang yang sesat.

5. Hutomah.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Humazah ayat 5:Dan tahukah engkau apakah Hutomah itu?

6. Lazo.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Ma'arif ayat 15:Sekali-kali tidak dapat, sesungguhnya neraka itu adalah bergejolak.

7. Hamiyah.

Allah swt berfirman dalam surah Al-Qari'ah ayat 9:Maka tempat kembalinya adalah Hawiyah.Maka pada tiap-tiap tingkatan dari neraka yang tujuh itu akan diteriakkan:
Pertama:Maka celakalah pada hari itu orang-orang yang suka berbohong.(Surah Al-Tur ayat 11)
Kedua:Maka celakalah orang-orang yang sembahyang yang lalai dari sembahyangnya. (Surah Al-Ma`un ayat 4-5)
Ketiga:Celakalah bagi setiap pengumpat dan pencela. (Surah Al-Humazah ayat 1)
Keempat:Maka celakalah mereka, kerana apa yang dibuat oleh tangan mereka sendiri.(Surah Al-Baqarah ayat 79)
Kelima:Dan celakalah orang-orang yang musyrik, yakni orang-orang yang tidak menunaikan zakat dan mereka kafir akan adanya hari akhirat.(Surah Fussilat ayat 6-7)
Keenam:Maka celakalah orang-orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. (SurahAl-Zumar ayat 22)
Ketujuh:Celakalah orang-orang yang tidak jujur(dalam hal sukat-timbang).(Surah Al-Mutaffifin ayat 1)
Semua penghuni neraka nanti pada hari kiamat akan mengucapkan kata-kata,iaitu:
Penghuni tingkat ke-7:Wahai Malik (penjaga neraka), biarlahTuhanmu membunuh kami sahaja. (SurahAl-Zukhruf ayat 77)
Penghuni tingkat ke-6:Mintalah kepada Tuhanmu (wahai Muhammad), supaya Dia meringankan azab kami meskipun cuma sehari. (Surah Al-Mukmin ayat 49)
Penghuni tingkat ke-5:Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (kedunia), kami akan mengerjakan amal soleh. (Surah Al-Sajdah ayat 12)
Penghuni tingkat ke-4:Ya Tuhan kami, beri tangguhlah untuk kami (kembalikanlah kami ke dunia)walaupun dalam waktu yang singkat,nescaya kami akan mematuhi seruanMu,dan akan mengikuti para rasul. (SurahIbrahim ayat 44)
Penghuni tingkat ke-3:Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami darinya (dan kembalikanlah kami kedunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran) sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim. (SurahAl-Mukminun ayat 107)
Penghuni tingkat ke-2:Ya Tuhan kami, kami telah dikuasai oleh kejahatan kami sendiri. (Surah Al-Mukminun ayat 106)
Penghuni tingkat ke-1:Ya Tuhan Yang Maha Pengasih, wahaiYang Maha Memberi.
Rasulullah saw pernah bertanya kepada malaikat Jibril as tentang penghuni-penghuni neraka, maka Jibril as berkata: "Neraka tingkat ketujuh adalah tempat orang-orang munafik.Tingkat keenam adalah tempat orang-orang yang derhaka dan orang yang mengaku dirinya sebagai Tuhan. Tingkat kelima adalah tempat orang-orang yang sombong dan zalim. Tingkat keempat adalah tempat orang-orang yang membesar diri dan kafir. Tingkat ketiga adalah tempat orang-orang Yahudi. Tingkat kedua adalah tempat orang-orang Nasrani.
"Kemudian Jibril as diam, maka bertanyalah Rasulullah saw kepadaJibril as tentang penghuni tingkat pertama. Lalu Jibril as, setelah merasa terpaksa, menjawab: "Penghuni tingkat pertama adalah tempat umatmu yang melakukan maksiat.
Setelah mendengar penjelasan Jibril as yang semacam itu, maka Rasulullah saw jatuh pengsan tidak sedarkan diri.Kemudian setelah sedar kembali, makaBaginda menangis tersedu, lalu masuk rumah dan mengunci pintunya.
Kemudian Baginda pun munajat kepadaAllah swt, maka turunlah Jibril as seraya memberi khabar gembira kepada Baginda, iaitu: Baginda akan diberi hak untuk memberi syafaat kepada umatnya, kelak pada hari Qiamat.
Wallahualam.
Brought to you by: shattirs

Kalau masih ada

Assalamualaikum wbt..

Kalau dilihat pola penulisan blog ini, makin tahun nampaknya bilangan entri semakin berkurang. Maka aku membuat anggaran pada tahun hadapan pasti akan lebih berkurang lagi.

Dahulu aku rajin menulis mengenai diriku. Yalah, nama pun blog about aku. Bila difikirkan pelbagai perkara aku ceritakan yang tidak membawa faedah kepada pembaca.

Jika kamu perasan semenjak dua menjak aku banyak mengepos entri-entri yang berunsur perkongsian rohani. Islamik sikit la. Aku berharap sedikit maklumat yang aku cari-cari dekat internet akan bawa manfaat juga kepada pembaca blog ini (kalau ada pembaca lagi la) hehe.

Selepas ini mungkin aku banyak mencari-cari maklumat berguna. Yang mengarut-ngarut tu kurang sikit lah. Harap-harap kita semua dapat manfaat dunia dan akhirat. Wall'alm.

Wassalam..wbt

Saturday, December 29, 2012

Penawar bagi hati

Assalamualaikum wbt..

Umat dahulu bersama nabi mereka ada mukjizat. Ada nabi yang boleh melentur besi, ada nabi yang mempunyai tongkat, ada nabi yang sejuk dan sejahtera di dalam api. Itu semua merupakan mukjizat nabi-nabi pada masa itu.

Mukjizat nabi kita Muhammad SAW ialah al-Al-Quran. Pada ketika zaman arab jahiliah terkenal dengan syair-syair. Orang-orang pada ketika itu berbangga-bangga dengan ciptaan syair mereka. Siapa yang hebat ialah orang yang paling pandai bersyair.

Lalu Allah SWT lantik nabi SAW sebagai rasul dan menganugerahkan al-Quran. Al-Quran mengatasi segala syair-syair yang ada pada ketika itu. Untuk membuktikan bahawa ianya adalah bukan daripada manusia sebaliknya dari Pencipta.

Marilah beramal dengan al-Quran. Mukjizat yang telah diberikan pada nabi umat ini. Banyak kelebihan yang akan kita peroleh dalam membaca dan belajar al-Quran. Kita sering tertekan apabila menghadapi sesuatu masalah. Jadi penawarnya ialah Al-Quran. Ayuh kembalilah kita kepada Al-Quran.

Wassalam..

Friday, December 28, 2012

10 sahabat yang dijanjikan syurga


  1. Saiyyidina Abu Bakar As Siddiq r.a. 
    Khalifah Pertama, Teman Setia Yang Banyak Berkorban

  2. Saiyyidina Umar Al Khattab r.a.
    Khalifah Kedua, Pintar Membezakan Antara Haq dan Batil

  3. Saiyyidina Uthman bin Affan r.a.
    Khalifah Ketiga, Keperibadian Yang Sampai Malaikat Berasa Malu

  4. Saiyyidina Ali bin Abi Talib r.a.
    Khalifah Keempat, Singa Allah Yang Dimuliakan Wajahnya Oleh Allah

  5. Saiyyidina Talhah bin Ubaidillah r.a.
    Shahid Yang Hidup

  6. Saiyyidina Zubair bin Al Awwam r.a.
    Perajurit Allah Pengiring Rasulullah

  7. Abdul Rahman bin Auf r.a.
    Orang Yang Berniaga Dengan Allah

  8. Saiyyidina Saad bin Abi Waqas r.a.
    Pelempar Panah Pertama Pada Jalan Allah

  9. Saiyyidina Ubaidah Amir bin Al Jarrah r.a.
    Orang Kepercayaan Ummat Ini

  10. Saiyyidina Said bin Zaid r.a.
    Seorang Kekasih Kepada Allah Pengasih

Sumber Rujukan:
Sepuluh Yang Dijamin Masuk Syurga - susunan Syed Ahmad Semait

Wednesday, December 26, 2012

Waktu-waktu mustajab untuk berdoa



1.Berdo’a sewaktu hujan turun.
“Berdo’alah pada waktu mustajab do’a iaitu sewaktu pasukan tentera bertempur, waktu mendirikan solat dan ketika hujan turun” (Hadis Riwayat Abu Daud).

2.Pada waktu tengah malam, terutama sepertiga malam yang terakhir.
“Allah s.w.t. turun ke langit dunia apabila tinggal sepertiga malam yang terakhir dan berkata : ‘Ada sesiapa yang memohon kepada-Ku untuk Ku makbulkan, ada sesiapa yang meminta kepada-Ku untuk Kuberikan, ada sesiapa yang beristighfar memohon ampun untuk Ku ampunkan?” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

3.Waktu di antara azan dan iqamah.
“Tidaklah ditolak do’a di antara azan dan iqamah.” (Hadis Riwayat Tirmizi).

4.Ketika sujud dalam solat.
“Sehampir-hampir hamba kepada Tuhannya ialah pada waktu sujud, maka perbanyakkanlah berdo’a.”
(Hadis Riwayat Muslim).

5 .Selepas berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w dalam tahiyat akhir.

6.Selesai solat fardu.
“Ditanya kepada Rasulullah s.a.w., ‘Do’a manakah yang didengar (Allah)’ Sabda baginda, “Do’a itu mustajab pada waktu malam dan selesai solat fardu.” (Hadis Riwayat Tirmizi).

710.Sepanjang waktu berpuasa.
Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, “Tiga bentuk do’a yang dimustajabkan Allah; do’a ibu bapa terhadap anak, do’a orang yang berpuasa dan do’a orang yang bermusafir.” (Hadis Riwayat Baihaqi)

8.Malam al-Qadar berlaku pada bulan Ramadhan.

9.Ketika khatam 30 juz al-Qur’an.

10.Sepanjang hari Jumaat itu, dengan harapan bersua dengan waktu mustajab do’a.
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Pada hari Jumaat itu, ada satu waktu yang apabila seseorang hamba memohon kepada Allah sesuatu, maka akan diberikan-Nya”. (Hadis Riwayat Bukhari).

11.Sepanjang perjalanan semasa bermusafir.
“Tiga bentuk do’a yang pasti dimakbulkan Allah, iaitu ; do’a orang yang teraniaya, do’a orang yang bermusafir dan do’a ibu bapa terhadap anaknya.” (Hadis Riwayat Abu Daud).

12.Pada hari ‘Arafah iaitu 9 Zulhijjah.
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Sebaik-baik do’a adalah pada hari ‘Arafah, dan sebaik-baik do’a yang aku dan para nabi yang lain ucapkan ialah (maksudnya) : ‘Tiada Tuhan yang sebenarnya yang layak disembah melainkan Allah, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu’. (Hadis Riwayat Tirmizi)

13.Ketika berjihad dan sewaktu melaksanakan ibadah haji atau umrah.
“Orang yang berjihad pada jalan Allah dan orang yang mengerjakan haji serta umrah merupakan tetamu Allah, Dia menyeru (memerintahkan) mereka dan mereka menjawabnya (menunaikannya) mereka berdo’a kepada Allah lalu Allah terimanya.” (Hadis Riwayat Ibn Majah)

14.Ketika iman meningkat kerana berbuat taat.
Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, “…dan adalah hamba-Ku mendekatkan dirinya kepada-Ku dengan ibadah yang sunat hingga Aku mencintainya, jika Aku sudah mencintainya, Aku akan menjadi pendengarannya yang dengannya dia mendengar dan penglihatannya yang dengannya dia melihat dan tangannya yang dengannya dia menyentuh dan kakinya yang dengannya dia melangkah, dan jika dia meminta akan Kuberikan dan jika dia meminta perlindungan nescaya akan Kulindungi.”

15.Waktu menerima ujian.
“Atau siapakah yang memperkenankan do’a orang yang menderita apabila ia berdo’a kepada-Nya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit antara kamu yang mengingati  nikmat Allah itu (Surah al-Naml ayat 62)

16.Ketika berperang kerana Allah.
Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, “Dua jenis do’a yang tidak akan ditolak oleh Allah s.w.t. atau jarang-jarang sekali ditolak; do’a sewaktu azan dan ketika berlakunya peperangan.”
(Hadis Riwayat Abu Daud)

17.Ketika menghadiri penyelenggaraan jenazah.
Ummu Salamah r.ha. melaporkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Apabila engkau menziarahi orang yang sakit atau menziarahi jenazah, berkatalah hal yang baik-baik, kerana para malaikat mengaminkan apa yang kamu katakan itu.” (Hadis Riwayat Muslim)

18.Selepas saat kematian seseorang.
Diriwayatkan daripada Ummu Salamah r.ha. bahawa Nabi s.a.w. menziarahi jenazah Abu Salamah r.a lalu menutup matanya. Baginda bersabda maksudnya, “Sesungguhnya roh seseorang yang keluar dari jasadnya akan diekori oleh mata.” lalu baginda bersabda lagi yang bermaksud : “Janganlah kalian berdo’a untuk diri kalian melainkan perkara yang baik sahaja kerana malaikat mendo’akan untuk kalian.” Baginda kemudiannya mendo’akan untuk Abu Salamah r.a”.

19. Ketika ayam berkokok.
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Apabila kamu mendengar ayam berkokok, mohonlah anugerah-Nya, kerana ayam itu melihat malaikat.” (Hadis Riwayat Bukhari)    Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita berusaha untuk berdo’a diwaktu-waktu mustajab do’a. Semoga dengan ikhtiar kita yang sedikit ini Allah perkenankan do’a-do’a kita dan meletakkan diri kita bersama barisan hamba-hamba-Nya yang di redhai di dunia dan akhirat.

(Dipetik dari buku 101 Do’a daripada Hadis-hadis Sahih oleh Ustaz Zahazan Mohamed.)

Tuesday, December 25, 2012

Tips menghilangkan kemarahan

Assalamualaikum..wbt..

Hari ini aku ingin berkongsi sedikit tips untuk menghilangkan kemarahan. Seperti yang kita semua tahu, kemarahan bukan lah satu perkara yang baik untuk kita. Ia merupakan satu sikap mazmumah yang perlu kita buang.

Kemarahan datangnya dari syaitan, jadi sebaik-baiknya kita elakkan diri kita dari bersifat marah. Antara cara-caranya ialah:

1) Mengambil wudhuk (Marah datang daripada syaitan, syaitan itu berasal dari api. Maka wudhuk dapat memadamkan api kemarahan)

2) Bertukar posisi. (Jika marah dalam keadaan berdiri, maka duduk lah. Jika marah dalam keadaan duduk maka berbaringlah)

3) Memaafkan setiap kesalahan manusia. (Apabila berlaku sedikit kemarahan, maka terus memaafkan terlebih dahulu, ia dapat mengurangkan kemarahan)

4) Bersangka baik. (Segala yang bakal berlaku kita harus bersangka baik, sesuatu yang berlaku pasti ada sesuatu sebab yang munasabah baginya.)

5) Selalu beristifar/berzikir. (Orang yang selalu berzikir sangat mudah untuk mengelakkan dirinya dari bersifat marah, zikir dapat menjaga hati seseorang)

6) Selalu berdoa (Doa kepada Allah supaya dapat mengelakkan diri kita dari menjadi seorang yang pemarah)

Baiklah, aku rasa setakat itu sahaja pada kali ini. Harap kita semua mendapat manfaat darinya.

Wassalam...

Wednesday, December 19, 2012

Memaafkan - itu yang terbaik

Assalamualaikum.. wbt

Kita selalu mengalami satu perasaan yang tidak elok. Perasaan itu adalah seperti perasaan yang amat marah dalam hati. Itu satu situasi yang cukup tidak baik untuk diri kita. Sebagai contoh, apabila seseorang kawan bercakap sesuatu yang tidak sependapat dengan kita, kita akan cepat meradang. Maka dua perkara akan berlaku, sama ada bertengkar atau perasaan marah akan tersimpan dalam hati dan akhirnya menjadi dendam. Inilah satu sikap yang tidak baik untuk kita.

Baru-baru ini aku keluar belajar dakwah di suatu masjid di gambang. Keluar di jalan Allah selama satu hari setengah. Belajar-belajar untuk membaiki iman. Dalam masa satu hari aku dapat belajar bermacam-macam perkara. Dari belajar berdakwah, membaiki iman, mengurus diri, hinggalah belajar memasak. Macam-macam perkara yang sebelum ni aku tidak ketahui aku dapat ketahui bila keluar di jalan Allah.

Satu perkara yang aku dapat belajar ialah adab-adab tidur. Belajar amal-amal yang dibuat oleh nabi SAW sebelum tidur. Salah satu amalan nabi ialah memaafkan kesalahan semua orang sebelum tidur.

Aku belajar untuk amalkan sunnah ini. Ianya sangat memberi kesan ke dalam hati. Pada masa itu aku dapat rasakan seperti semua beban yang berat hilang begitu sahaja. Itulah kelebihan dalam setiap amal yang dibuat oleh baginda SAW. Semoga kita dapat mengamalkannya. Maafkanlah kesalahan setiap manusia meskipun dia berbuat jahat kepada kita.

Sebenarnya banyak lagi adab dan sunnah sebelum tidur seperti membaca doa sebelum tidur, membaca tasbih fatimah (subhanaallah 33x, alhamdulillah 33x, dan allahuakbar 34x), membaca 3qul dan meniupkan keatas tapak tangan dan disapu ke seluruh anggota, mengambil wudhuk, membaca ayatul Qursi, berniat tahajud, dan lain-lain amalan. Jika nak tahu lagi, boleh lah belajar-belajar untuk keluar di jalan Allah SWT. Bermula lah dengan 3 hari.

Wassalam..wbt

Tuesday, December 18, 2012

Faedah menjaga masa

Assalamualaikum..

Hujung-hujung sem ini dirasakan terlalu lama. Mahu saja aku habiskan sem ini secepat mungkin. Dua tiga minggu lalu merupakan minggu yang sangat sibuk. Minggu ini baru lega sedikit.

Kalau difikirkan aku rasa aku banyak menghabiskan masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Tujuan dan maksud kita semua dihantar ke dunia ni ialah atas maksud yang besar.

Kadang-kala aku akan berada dalam suasana yang tidak sepatutnya. Waktu itu akan dirasakan seperti sekejap. Sebenarnya ia mengambil masa yang lama. Akhirnya kerja yang sepatutnya dilakukan habis begitu sahaja.

Sebab itu penting untuk kita gunakan masa dengan sebaiknya. Aku hanya mengingatkan diri sendiri.

Wassalam..

Thursday, November 29, 2012

Rapid Kuantan

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari semalam telah dilancarkan rapid Kuantan. Saya lihat begitu ramai yang menunggu perkhidmatan ini.

Perkhidmatan ini sangat memudahkan penduduk Kuantan kerana sebelum ini memang sukar untuk mendapatkan bas di kawasan sekitar.

Antara laluan rapid Kuantan ialah:

Dari gambang ke Terminal Makmur
Dari Bandar Indera Mahkota ke Teluk Cempedak
Dari Kompleks Mahkamah ke POLISAS

rapid kuantan

Laluan 1: Gambang (Kolej Komuniti) ke Terminal Makmur
Kekerapan: Minima15 minit
Jumlah bas: 14
Jangkaan Tempoh Perjalanan: 95 minit
Jarak: 49.4 km
Meliputi lokasi-lokasi utama : University Malaysia Pahang (UMP), Airport Kuantan, Taman Tas,
Sg Isap, HTTA & Masjid Negeri

Laluan 2: Bandar Indera Mahkota ke Teluk Cempedak
Kekerapan: Minima 15 minit
Jumlah bas: 7
Jangkaan Tempoh Perjalanan: 46 minit
Jarak: 18.4 km
Meliputi lokasi-lokasi utama : Kompleks Penyayang, Taman Cenderawasih, Indera Mahkota 2,
Terminal Makmur, Kolej IKIP/MRSM & Teluk Cempedak

Laluan 3: Kompleks Mahkamah to POLISAS Semambu
Kekerapan: Minima 15 minit
Jumlah bas: 8
Jangkaan Tempoh Perjalanan: 52 minit
Jarak: 21 km

Diharap perkhidmatan ini terus maju demi kebaikan kita bersama.

Wassalam..

Saturday, November 24, 2012

Dia seorang budak yang baik

Assalamualaikum...wbt..

Aku selalu berharap pada tuhan agar kita semuanya selamat.

Terkadang aku termenung, di hadapan ku manusia sedang bercakap denganku, namun fikiranku melayang jauh kehadapan.

Aku mempunyai seorang adik.

Dia seorang budak yang baik. Sangat baik.

Apabila ada suatu hajat yang dia mahu. Dia akan beritahu emak. Atau abangnya. Ayahnya tak bagitahu. Ayahnya garang. Dia takut sikit nak meminta-minta.

Kadang-kadang dia mahu beli sesuatu, seorang abang akan menegur dia,

" EH KENAPA BELI BANYAK SANGAT NI? TAK HABIS NANTI."

" ADIK BELI UNTUK KAKAK JUGAK, KAKAK SUKA YANG NI!"

Dia seorang budak yang baik.

Walaupun suka meminta, namun dia juga ingat orang lain.

Ada suatu hari dia cakap,

" ADIK NANTI HARIJADI NAK BASIKAL FIXI, ADIK NAK PECAHKAN TABUNG."

" BERAPA ADIK SIMPAN DALAM TABUNG SEHARI?" tanya aku.

" SEHARI SINGGIT!"

Dia baik. Dia kalau nak, dia minta. Dia tak mencuri. Itu satu sikap yang sangat baik.

Masanya telah tiba.  Beberapa hari lepas harijadinya. Namun basikalnya tak dapat. Berapa ringgit aja dalam tabung.

Ayah kata, " BASIKAL TU MAHAL 500 KE 600, ayah mana ada duit."

Ayah ada duit, cuma banyak lagi perkara lebih mustahak ayah kena bayar.

Takpelah adik. Nanti bila abang dia ada duit. Abang dia belikan.

Wassalam..

Wednesday, November 21, 2012

Anugerah dariNya

Assalamualaikum...wbt..

Aku bersyukur pada tuhan kerana telah memberi petunjuk kepadaku. Zaman kegemilangan yang kusangka gemilang adalah bukan gemilang. Zaman kanak-kanak yang penuh gurau senda. Menipu kita yang dalam keseronokan.

Hari ini aku berjalan di jalan yang dikehendakiNya.  Menemukan aku kepada sang pencipta. Sungguh indah jalan ini.

Sedang aku berjalan bersama teman seperjuangan, juga orang kampungku. Tiba-tiba dia bertanya,

" TUAN, MANA PERGI *MAN? ORANG KAMPUNG KITA TU. KAWAN BAIK TUAN KAN?"

" OH MAN TU KE, DOA LAH TUNTUK DIA. DIA DAH PINDAH DARI SINI. DIA DUDUK KAMPUNG LAIN." jawabku.

Lalu rakanku berterus-terang,

" KALAU TUAN NAK TAHU, MASA DULU SAYA PALING TAKUT DENGAN MAN DAN TUAN!"

Aku menjawab,

" EH YEKE?" Aku hanya tergelak kecil.

Tak kusangka rupa-rupanya kecil-kecil dahulu ramai yang takut padaku. Boleh tahan juga nakalnya aku.

Tapi kini, rakan yang takut padaku menjadi rakan karibku. Ini semua adalah atas maksud agama. Ini adalah anugerah dariNya.

Aku bersyukur.

* MAN adalah nama rekaan, bukan nama betul.

Wassalam...

Thursday, November 8, 2012

Takpe itu mahal

Assalamualaikum...wbt..

Lumrah manusia ada naluri, perasaan, dan tingkah laku. Tingkah laku yang baik dapat menghasilkan kehidupan yang baik. Ia juga disebut akhlak.

Antara akhlak terbaik yang sangat aku kagumi ialah seseorang yang mempunyai sifat kesabaran yang sangat tinggi. Mencontohi sunnah rasulullah SAW.

Baginda merupakan penghulu kita. Penghulu sekalian nabi. Merupakan orang yang paling mulia di seluruh dunia.

Walaupun baginda dihina, dimaki, diejek, di baling batu dan sebagainya, namun sifat kesabaran baginda mengatasi segalanya. Sentiasa berdoa kebaikan buat umatnya. tidak mendoakan kehancuran.

Hendaknya kita mencontohi sunnah baginda.

Andai kita dihina, "Takpe, maafkan dia, dia tidak tahu"

Andai kita diejek, "Takpe, doakan dia. Semoga dia berubah."

Tahap kesabaran yang tinggi ialah dalam keadaan kita tidak bersedia, Allah menimpakan ujian pada kita. Dan kita bersabar mengharunginya.

Marilah, belajar-belajar bersabar.

Wassalam..

Wednesday, October 31, 2012

Penting tak iman?

Assalamualaikum..wbt..

Boleh dikatakan setiap hari aku berkeinginan untuk update blog. Tetapi selalunya keinginan itu tidak kesampaian.

Sekarang aku sudah menjadi peniaga yang cukup sibuk. Siang malam asyik berniaga. Ini pun baru habis berniaga. Penat belum hilang lagi.

Sekarang masa aku selalu di habiskan di masjid. Masjid sudah menjadi tempat aku berehat, buat kerja, dan tidur. Aku pun tak tahu mengapa sudah lama tidak tidur di bilik. Masjid juga menjadi pilihan.

Baru tadi aku macam biasa selepas berniaga akan pulang ke masjid. Tetapi kelihatan ramai wanita-wanita di dalam. Itu aku tidak kisah. Tapi yang kisahnya ialah ada diantara mereka yang tidak menutup aurat. Terus tidak jadi masuk. Aku tidak punya kekuatan untuk halang mereka. Jadi aku hanya biarkan.

Tadi ada majlis sesi dialog pelajar perempuan bersama pengurus hostel. Tempatnya sudah bagus iaitu dalam masjid. Tetapi ianya jadi tidak bagus bila ada di kalangan mereka tak memakai tudung. Ianya jelas tidak menghormati masjid. Rumah Allah.

Puncanya ialah apa? Ialah sebab kelemahan iman. Jadi pentingnya kita usaha atas iman. Bila iman kuat, semua perintah Allah kita dapat buat. Larangan Allah kita dapat tinggalkan. Sebaliknya bila iman lemah, nak ucap Subhanallah pun susah, apatah lagi nak tunaikan perintah Allah yang lebih berat.

Marilah kita berfikir sejenak tahap iman kita. Di manakah kita nanti ditempatkan?

Wassalam..

Monday, October 22, 2012

Banyaknya rupa-rupanya

Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari.

Ingat lagi kah entri lepas aku mengatakan kesedapan makan di cafe karkun?

Rupanya tak sampai satu minggu cafe itu beroperasi, kini sudah di tutup. Aku lihat ada orang baru yang mengurus cafe itu. Pelik juga aku. Makanannya sedap. Layanannya pun baik. Tapi entah mengapa ditutup pula.

Aku cubalah selidik-selidik apa yang terjadi. Korek sana korek sini. Rupanya baru aku tahu kenapa jadi macam tu.

Cafe itu sebenarnya milik seseorang. Dan pemilik cafe ini dia memberi sewa kepada pengurus yang mahu berniaga. Kiranya pemilik ni beri subcon kepada pengurus cafe.

Katanya pemilik cafe (pemilik premis) tidak bersetuju apabila pengurus cafe hendak sign agreement yang telah dibuat oleh pengurus. Bila tiada persetujuan, pengurus terpaksa lepaskan cafe itu kepada orang lain. Tidak mahu menanggung sebarang perubahan drastik. Yelah mana tahu tiba-tiba pemilik premis minta balik cafe, padahal modal dah keluar banyak.

Itulah pentingnya persetujuan kan. Kena ada hitam putih. Baru semua selamat. Dan adil bagi dua-dua pihak.

Oh nampaknya sekarang aku kena memilih lagi lah. Cafe yang nampak bersih dan menutup aurat menjadi pilihan.=)

Monday, October 15, 2012

Cafe karkun

Assalamualaikum..wbt..

Hari ini merupakan hari yang cukup bertuah buat aku. Dalam kesibukan pelajar-pelajar UMP bergerak ke kelas, aku masih lagi berada di bilik hostel bersenang-lenang. Siap boleh update blog lagi.

Sebenarnya hari ni ada satu kelas cancel. Dan kebetulan hari ini hanya ada satu kelas. So memang gembira lah hari ini, sepanjang hari tiada kelas. Yeah, mari tidur!

Sebelum hendak tidur tu aku mahu beritahu lah berita gembira. Dekat perkampungan aku (dipanggil KK2)  sekarang ni ada cafeteria baru. Satu lagi tempat menyerbu bagi budak-budak KK2 setiap hari. Sebelum ni cafe ni selalu tukar-tukar pemilik. Aku pun tak tahu kenapa. Aku pun sebelum ni jarang ke situ.

Tapi kali ini apa yang istimewanya ialah pemilik baru tersebut. Masa pertama kali aku ke sana, aku nampak pekerjanya masing-masing bertutup kepala. Yakni memakai kopiah. Aku ada makan di sana. Boleh tahan sedap juga masakannya. Rupa-rupanya mereka ialah rakan dakwah atau juga dipanggil karkun.

Selepas ini tak perlu risau lagi untuk mencari kedai makan. Nak cari makanan yang pasti ada zikir boleh terus ke cafe baru tersebut. Makanan yang ada zikir ini pasti ada berkat. Kalau sebelum ni bukan tiada zikir, cuma tak pasti sahaja. Tengoklah kadang-kadang tukang masaknya pun tidak tutup aurat dengan sempurna. Bagaimana nak ada keberkatan bukan.

Sekarang cafe sudah ada nama baru. Boleh panggil Cafe karkun.

Ok, dah boleh tidur. hehehe

Wassalam..

Friday, October 12, 2012

Bukan main lagi!

Jadual hari ini,

Pagi - bangun pagi Subuh
pukul 8 - pergi minum-minum
pukul 9 - ambil barang jualan
pukul 11 - meniaga
pukul 1 - solat jumaat
pukul 2.30 - sambung berniaga
pukul 4 - solat asar
pukul 5 - sambung berniaga

Sampai lah malam karang hajatnya nak berniaga.

Sebab itulah sibuk.
Lama dah tak update blog.
Hari tu kemain nak update setiap hari kan.
Tak mendapatnya.

Friday, September 28, 2012

Ikhlaskan dirimu

Assalamualaikum...wbt..

Baru-baru ini di Facebook aku post satu status yang lebih kurang berbunyi, "kalau ada masalah, bangunlah malam tahajud, mengadu pada Allah. Bukannya bangun buka laptop, mengadu dalam FB."

Ramai juga yang like.

Antara sebab aku post status macam tu sebab aku tengok ramai yang selalu meluahkan masalah dia dekat facebook. Aku tak tahu lah kalau post di FB boleh selesaikan masalah tu. Kalau post setakat nak mengada-ngada seperti ada masalah bolehlah.

Yang lebih tidak menyenangkan ialah apabila ada yang berdoa di dalam status tersebut. Dia minta pada Allah, tapi kenapa perlu tulis dalam FB. Aku keliru.

Bagi pendapat aku, kalau buat macam tu ianya seperti kurang ikhlas. Memanglah ikhlas itu rahsia dari rahsia Allah. Tapi jika difikirkan, kita berdoa dalam FB dan orang akan baca doa kita. Jadi kepada siapa sebenarnya kita nak tujukan doa kita?

Aku pernah terdengar antara waktu yang terbaik untuk kita berdoa ialah di akhir malam. Lepas solat tahajud tu. Waktu itulah yang terbaik.

Ikhlas itu seperti seekor kucing hitam di atas batu hitam di malam yang gelap.

Wassalam...wbt..

Monday, September 24, 2012

Semut mengganas!

Assalamualaikum...wbt..

Ganas tak gambar semut di atas?

Begitulah mengganasnya semut api di rumah aku ini. Asal malam sahaja mula lah mereka beroperasi. Pasti penuh tandas  rumah aku. Pelik sungguh.

Lebih kurang pukul 7 malam macam tu semut-semut ni akan penuh dekat dalam tandas. Dekat kepala paip mereka akan kelihatan begitu sibuk sekali. Dekat lantai juga penuh semut-semut ni berkeliaran. Kalau sesiapa nak guna tandas memang kena hati-hati lah. Kalau tak memang mati lah semut-semut sekalian dipijak.

Aku nak siram kesian pulak. Habis mereka tenggelam ke dalam lubang. Kalau boleh halau ok lah jugak. Tapi tak tahu pula caranya.

Lalu aku pun search lah cara-caranya. Jumpalah blog ini. Lepas ni boleh lah hidup dengan aman kawan-kawanku. Tak perlu ada kerisauan lagi.

Wassalam..

Sunday, September 23, 2012

Maahad Tahfiz

Assalamualaikum...wbt..

Semalam pagi-pagi lagi dah bangun pagi. Biasa memang bangun pagi jugak. Tapi semalam lebih awal sedikit. Lepas siap sembahyang subuh terus siap-siap nak keluar. Bergerak terus naik bas.

Destinasi semalam ialah Maahad Tahfiz Tanjung Lumpur. Ada sedikit program bersama MAMPAN. Mesti ada yang tak tahu MAMPAN tu menda. MAMPAN ialah persatuan yang ditubuhkan khas untuk anak-anak pahang. So semalam merupakan salah satu lah program anjuran MAMPAN ni.

Sampai sana ada sesi temu bual dengan MB Pahang. Tanya tu tanya ni lepas tu habis. Lepas tu ada forum pula bersama ADUN Guai dan beberapa lagi panel. Semua macam ada unsur-unsur politik je. Tapi aku buat tak kisah.

Apa yang istimewanya ialah tempat berlangsungnya program tersebut. Iaitu dekat Maahad Tahfiz itu. Tempatnya sangat cantik. Aman saja aku rasa. Dengan angin sepoi-sepoi bahasa ditambah dengan pokok-pokok yang tersusun cantik, membuatkan aku terpesona. (ayat bukan main)

Aku sempat lah bertanya dengan salah seorang pelajar disana. Dia kata disana pelajar ada yang lepas UPSR, ada yang lepasan SPM. Mereka belajar akademik dan juga menghafaz al-Quran. Kalau lepas UPSR mereka akan hafaz 6 juz setiap tahun sehingga lah habis tingkatan 5. Bagi lepasan SPM pula mereka akan ambil masa 3 tahun untuk habiskan 30 juz al-Quran. Sangat menarik.

Dulu aku ada cita-cita juga untuk jadi hafiz. Belum masanya lagi agaknya. Hah aku berniat nak masukkan adik aku kat kat sini. Ataupun anak aku nanti. (lambat lagi la tu)

Sesiapa yang berniat tu bolehlah hantar anak/adik mereka ke sini. Bagus tempatnya.

Maahad Tahfiz Negeri Pahang

Tenang bukan?

ps, gambar dicilok dari uncle google.



Wassalam..

Wednesday, September 19, 2012

Kenapa penat sangat ni?

Assalamualaikum....wbt..

Sejak dua menjak ini aku rasa cukup sibuk. Bangun pagi-pagi dah buat kerja sampai lah malam. Badan bukan main penat lagi. Tapi penat ni bukan waktu siang dia rasa. Dia waktu malam.

Semalam aku rasa dah tidur awal. Lebih kurang pukul 11 rasanya. Tapi yang peliknya, kalau bangun pagi tu pun tetap lewat. Selalu tak macam ni, selalu kalau tidur awal mesti bangun awal. Tapi kali ni mungkin sebab terlalu penat menyebabkan aku bangun lambat juga.

Tapi itu tak menghalang aku untuk update...

Oh semalam menteri datang ke UMP. Menteri Besar Pahang Dato Adnan Yaakob dan Menteri Hal Ehwal Pengguna Dato Sri Ismail Sabri. Semalam ada pemberian kad siswa untuk pelajar-pelajar UMP. Kad diskaun katanya. Aku pun tak tahu sangat.

Tapi bukan apa aku cerita ni. Semalam Dato Sri Ismail Sabri singgah ke kiosk aku. Dia ada beli minyak wangi di kedai aku. Aku pun cerita lah itu ini pasal minyak wangi. Orang keliling semua tengok. Siap ambil gambar lagi. Punya lah ramai orang semalam. Itu yang aku bersemangat tu. Meniaga dari tengahari sampai petang.

Dah malam tu baru terasa penat. Dah buat itu ini. Malam ingat nak stay lagi. Nak buat kerja sikit. Tapi tak dapat. Mata dah nampak bantal dengan tilam je. Dah siang penuh dengan aktiviti, malam memang tak dapatlah nak stay.

Patutlah badan penat semacam aje. Banyak sangat guna.

lemauu...hehee
Wassalam...

Monday, September 17, 2012

Aku kembali!

Assalamualaikum...wbt...

Wah bukan main lama lagi aku bercuti. 3 bulan plus plus ++. Dengan blog-blog ni pun cuti. Bukan tiada internet dekat kampung. Tapi stail nak bercuti sakan, blog pun dibuat macam tunggul kayu.

Sekarang ni sudah seminggu aku kembali semula ke UMP. Menyambung pelajaran. Kalau start duduk U ni mula lah rajin nak berblog semula. Nampak sangat kehidupan di U ni yang membosankan.hahaha.

Tapi nak kata bosan sangat tu takde lah bosan. Dapat juga lah tadi berjalan-jalan dekat Teluk Cempedak. Harapannya nak tengok matahari terbit. Harapan tinggal harapan. Tak ke nampaknya pun matahari. Telan air liur jelah tengok matahari terlindung dek awan pagi. Tapi takpelah dapat jugalah mandi-manda di pantai pada waktu pagi. Eh ingatkan panas air laut. Rupanya pagi-pagi air laut sejuk juga ya.

Apapun aku mengucapkan selamat belajar kepada semua pelajar-pelajar yang baru start semester tu. Belajar betul-betul kawan-kawan. Jangan sia-siakan harapan orang tua. Ingat. Datang ke U bukan nak bercinta, tapi fokus dalam pelajaran! (nasihat untuk diri sendiri juga) :)

Kepada kawan-kawan blogger yang dah lama tak jenguk blog tu, maafkanlah ya. Bukan aku lupa kalian, kalian tetap ku ingati hingga diriku tiada lagi. Cuma kadang-kadang kemalasan melanda diri, nak buka blog sendiri pun berat, apatah lagi blog yang lain-lainnya. Maafkanlah ye.. :)

Baiklah selepas ini aku akan cuba buat yang terbaik. Disamping belajar bersungguh-sungguh, aku cuba update blog ni sehabis baik. Harapan kalian dapat memberi semangat dan sokongan.

Senyum itu sedekah :)
Wassalam...

Tuesday, June 12, 2012

Sungguh gembira aku!

Salam..

Gembiranya aku sekarang bagaikan terkena nombor ekor. Walaupun tak tahu perasaan terkena nombor tu macam mana, tapi aku syak perasaan macam makan pizza hut free. Atau seperti memancing dapat ikan 18 kilo. Malah lebih dari itu.

Aku sebenarnya baru sahaja habis peperiksaan akhir pagi tadi. Bangga gila dah habis. Apa yang nak dibanggakan entah kan. Tapi takpe sebab yang penting aku gembira.

Jadi apa perancangan aku cuti 3 bulan ini? Wah lamanya cuti. Rasa macam nak kahwin je.hehehe. Tapi lambat lagi boleh kahwin. Nenek saya marah kahwin belajar tak habis lagi.hehe.

Maka aku telah merancang untuk SATE pada lusa hari. Yes yes siapa mahu ikut? Walaupun tak reti dan baru nak belajar buat sate, aku akan mencoba.heheh. Kalau tak sedap nasib lah kawan-kawan sekalian.

Apapun aku nak ucapkan Selamat bercuti kepada semua warga U yang dah start cuti tu. Molek-molek perangai ye. Jangan buat hal. Ingatlah orang tersayang.

Sunday, June 3, 2012

Laila Majnun

Salam

Laila Majnun.

Sebuah cerita arab yang mengisahkan seorang pemuda bernama Qais dan seorang perempuan bernama Laila. Mereka ini sangat cinta mencintai. Tetapi perkahwinan mereka terhalang oleh bapa Laila.

Suatu hari Qais perlu mengikut ayahnya berniaga di luar negeri. Qais sangat merindui Laila sehingga selalu bercakap sendirian memikirkan Laila sehingga orang memanggilnya Majnun.

Laila sudah berkahwin dengan orang lain tetapi hati Laila masih tetap setia kepada Qais sehinggalah Laila meninggal dunia kerana asyik memikirkan Qais. Qais pula tidak ada harapan lagi untuk hidup apabila mengetahui kematian Laila dan akhirnya dia meninggal dunia diatas pusara Laila.

Lalu terbitlah cerita cinta di antara mereka berdua.

Cerita ni ada P.Ramlee buat kan? Sudah lama aku cari. Tapi tak jumpa-jumpa. Aku teringin nak tengok cerita ni. Mana nak dapat ya?

Ada sesiapa simpan cerita ni tak? Boleh kita share.

Wednesday, May 30, 2012

Wordless Wednesday

Mati itu sangat lah hampir..

Monday, May 28, 2012

Update sesuka

Salam..

Sebagai permulaan entri kali ini, aku ingin mengucapkan segulung tahniah kepada pelajar-pelajar universiti yang kebanyakannya sekarang ni sudah habis kuliah. Tahniah tahniah.

Tetapi tak payah nak suka sangat lah kan. Study week baru sahaja bermula. Maka dengan sendirinya exam akan berlangsung seminggu lagi. Mak cepatnya dah nak exam. Rasa macam baru je  register masuk U.

Sekarang ni student  semua tengah ikat kepala dengan tali sebab nak study sungguh-sungguh. Aku pun tak paham kenapa dia ikat dengan tali. Macam nak bertinju pun ada.

Aku pun rasa nak study juga, tapi belum start  lagi. Memang nak makan penampar lagi seminggu nak exam  tapi boleh rilex lagi. Ada seorang abang ni cakap, " Apa? Lagi seminggu? Awal lagi. Tak payah study lagi. Nak dekat exam baru study, baru masuk."

Masuk lah sangat kan.

Itu ok lagi. Ada seorang lagi abang cakap, " Ko tak payah study, ko doa je. Nanti exam pejam mata je jawab. " Amboi bukan main senang dia cakap. Dan dia tambah, " Ha lepas tu keluar result semua failed.kah3"

Amboi bergurau pulak.

Aku sebenarnya bukan tak nak study. Memang niat aku nak mula study malam ni. Lepas ni la study sikit. Malam ni kena focus betul-betul.

Esok tak dapat nak study. Pasal esok nak pergi Kangar. Ada hal sikit. Orang Kangar, lu tunggu...!




ps, please tolong help doakan kejayaan aku exam nanti. Doa tau. Rafiq

Thursday, May 24, 2012

Sakit student yang misteri

lah sangat.. hehehe.. (sambungan tajuk entri)

Kebelakangan ni aku selalu mengalami sakit penat. Kamu tahu apa itu sakit penat. Dia macam satu penyakit yang kau akan rasa selalu penat. Buat kerja sikit penat. Berdiri sikit penat. Tidur lama sikit pun penat.

Aku tak tahu apa punca penyakit ni. Nak tanya doktor malas pulak nak over. Maka aku pendamkan saja dalam hati.

Ada satu kali tu penyakit aku ni sangat serius. Masa tu berlaku masa musim test. Aku kiranya nak study lah sebab esoknya ada test. Aku selalunya akan study  waktu malam. Tapi hari tu masa aku mula nak study tetapi aku rasa sangat mengantuk. Maka aku mengambil keputusan untuk tidur sebentar. Lebih kurang pukul 3 pagi macam tu aku bangun.

Mula-mula bangun tu aku rasa semangat lah sebab mengantuk dah hilang. Aku pun mula study. Tapi tak sampai setengah jam mengantuk aku datang balik. Sambil menulis boleh tertidur. Bukan sekali tetapi dua tiga kali juga lah perkara tu berlaku. Last-last aku sedar dah masuk subuh. Terus aku berhenti study untuk solat.

Esoknya dah test.  Memang termenung lah jawabnya depan kertas. Ni padahnya pada penyakit aku.

Aku risau juga ni.  Takkan ada hantu pula dalam badan aku. Final exam  dah nak dekat. Kalau berterusan macam ni. Meninggal aku jawabnya. Aku rasa penyakit aku ni serius. Aku perlu cari penawarnya.

Thursday, May 17, 2012

Macam-macam ado

Di dunia ini memang ada pelbagai jenis perniagaan. Ada yang baik, ada yang jahat, dan ada juga yang separuh -separuh. Berniaga ini tidak menentu untung ruginya.Terpulanglah pada rezeki masing-masing. di samping itu skill berniaga masing-masing juga memainkan peranan.

Baru-baru ini aku pergi Masjid India. Bukan nak sertai perhimpunan bersih 3.5 ke apa. Tapi nak membeli barang macam biasa. Lepas siap beli barang aku pun berjalan lah untuk pulang.

Tiba-tiba ada seorang makcik India menahan aku. Dengan bahasa indianya dia mengoffer aku. " Prong preng prong preng (bahasa aku tak paham) prong prong Kasturi! Kasturi!"

Oh kasturi rupanya. Nasib baik aku faham kasturi tu. Aku pun layan lah sekejap makcik ni. Dia bawa aku ke satu tempat untuk tengok kasturi dia. Tempat tu aku rasa memang kawasan jajahan dia. Dengan sekutu-sekutu dia semua ada. Ada pakcik india tua. Pakcik india muda. Makcik india. Kakak india. Penuh dalam bilik tu.

Aku masa mula-mula masuk bilik tu cakap, 'woi2 apa korang nak buat ni, nak bomohkan aku ke, ke nak jadikan aku santapan tengahari korang'. Tapi aku cakap dalam hati je la. Apa diorang ingat aku tak takut ke masuk bilik puaka tu? Aku takut lah wei.

Mana tak nya, aku sengsorang je lelaki muda melayu yang ada. Yang lain brutal-brutal india dengan bulu berada di dada. Semua pandang aku. Mengelilingi aku. Menakutkan betul. Aku masuk-masuk bilik tu lepas tu diorang tutup pintu. Sekali tiba-tiba seorang abang india ini buka beg dia. Bertambah seram aku. Rupa-rupanya dia keluarkan kasturi dia. Siap bungkus-bungkus dalam plastik. Dia keluarkan betul-betul kasturi dari kijang. Segar lagi.

Dia pun cakap, "haa kasturi-kasturi! 5,10,15,20. Hah semua ada 40. Mau berapa?"

Aku yang dalam kebingungan pun cakap, " Macam mana mau buat ni? "

Dia buat isyarat ibu jari masuk ke mulut, dengan yakin dia jawab, " Minum! Minum!"

Minum? Aku pelik seketika. " Betul ke ni? " Baru ku tahu ia boleh diminum.

"Berapa harga?"

"Satu rm25, sekarang ada 40. Mau berapa?"

" Ok takpelah bos, Next time!"

" Ongga ongga " (dia cakap bahasa india- aku tak paham)

Aku pun terus pergi dari situ. Lepas keluar dari tempat tu, terus lega aku rasa. Yang ramai-ramai tadi semua macam tak nampak aku dah. Buat tak tahu je. Aku terasa aman seratus peratus. Aku pun pergi dengan selamatnya.

Ada juga orang berniaga macam ni. Satu keluarga punya perniagaan. Pelanggan sorang, penjualnya kemain macam satu kampung. Yang jual pula macam nak jual belacan takde lesen. Siap bungkus-bungkus dalam plastik. Nak jual kena tutup pintu dan sebagainya.

Takdelah aku syak apa-apa. Sebab jual kasturi je pun. Kedai tempat aku beli barang-barang aku pun selamba je jual kasturi. Sebakul lagi ada. Tak tahulah kalau yang diorang tu punya seludup. Sebab tu jual macam tu gaya. Kalau ya aku tak tahu lah. No komen.

Apapun aku ucapkan selamat maju jaya lah kan pada mereka. Bak kata pakcik astro, "Macam-macam ado." Lama tak dengar kan.

Ni ha kasturi kijang sapo tak kenal eh!

Friday, May 4, 2012

Dakwah maksud hidup

Salam, satu Malaysia..

Sekarang ni kecoh benar pasal kegiatan bersih membersih. Apa dah jadi dengan Malaysia ni. Macam bukan Malaysia dah aku tengok.

Hari tu aku ada pergi juga Masjid India. Tapi aku tak terlibatlah dengan kegiatan tersebut. Aku datang-datang tengok semua jalan kena sekat. Pasal apa pulak kan. Rupa-rupanya baru aku tahu ada BERSIH 3.0. Nampak sangat aku ni tongong pasal isu semasa.

Mula-mula aku ingat semua oklah, sebab aku sampai-sampai je tengok orang tengah jalan-jalan dengan nyamannya. Masa tu awal lagi, dalam pukul 8 pagi rasanya. Masih tak ramai orang lagi. Aku datang nak beli barang-barang je. Aku pun beli-belilah barang kat sana. Dan setelah siap beli-beli barang, aku pulang.

Kira semuanya berjalan lancarlah kan.

Tapi lepas malamnya aku tengok berita. Bukan main sesak lagi orang kat sana. Tak macam yang aku tengok sebelumnya. Sudahlah sesak, ada pulak sampai kes pecah-pecah kereta polis, sepak-menyepak orang awam, pukul-memukul sesama polis. Macam-macamlah.

Sedih betul kan. Paling menyedihkan aku satu tengok satu video, tengah azan berkumandang  pun, orang pekik memekik, yang polis pulak terajang-menerajang. Kecewa betul aku betul orang MELAYU macam ni.

Ini lah mungkin satu azab bagi Malaysia. Salah siapa? Tentulah salah diri sendiri kan. Sebenarnya aku sendiri tak jalankan dakwah. Sebab dengan dakwah manusia akan takut pada Allah. Bila manusia takut pada Allah, takkan terjadi lah benda-benda macam ni.

Jadi kepada pendakwah-pendakwah teruskan lah usaha untuk mengembalikan manusia ke jalan yang sebenar. Jalan yang telah ditunjukkan nabi kita SAW. Allah sentiasa bersama kita.

Semoga Allah SWT menyelamatkan kita dari azabnya yang pedih.

Tuesday, April 24, 2012

Kata-kata hikmah


Sabar itu separuh daripada iman..

Wednesday, April 18, 2012

Promosi blog baru

Assalamualaikum..

Apa khabar semua?

Hari ini saya mahu mempromosikan blog baru.hehehe. Akhirnya setelah dua tiga purnama berpenat lelah, siaplah blog baru saya ini.

Blog ini khusus untuk sesiapa yang berminat menempah minyak wangi dan barangan sunnah. Sebelum ini saya memang berniaga, cuma dalam universiti sahaja. Maka sekarang ini saya mahu promosilah pada semua blogger yang berminat.

Ini blog nya BERJAYA SUNNAH.


Silalah kunjungi blog baru saya ini ye..  Diharap dapat memberi sokongan untuk blog baru ini.:)

Wassalam..

Tuesday, April 17, 2012

Pemenang contest budi bahasa!


Kini tiba masanya..hehehe

Tahniah kepada pemenang-pemenang  contest budi bahasa budaya kita! Ini dia pemenang-pemenangnya:

Tempat pertama: Samad
Tempat kedua: Orang Lidi
Tempat ketiga: Vivi
Tempat keempat: pinQib
Tempat kelima: gadis Flexible

Berita gembira untuk mereka kerana semua mereka akan dapat hadiah. Tahniah sekali lagi kerana telah berjaya memenangi peraduan ini.

Jadi pemenang-pemenang, sila emailkan alamat anda pada saya ( apik_89@yahoo.com ). Hadiah akan di pos ke rumah anda..:)

 Sebelum itu,disini ada sedikit santapan untuk anda semua.hehe


Budi bahasa budaya kita..:)
Tengok gambar yang kedua, siap berkilat lagi tu..

Monday, April 2, 2012

Sori diatas kelewatan..

..aku mengupdate blog.

Aku memang tak dapat nak elak lah hal ini. Maka tak dapat nak update blog nya pun. Cuma nak beritahu untuk contest budi sudah tamat....

Nampaknya ada 5 penyertaan kali ini. Mereka ialah:
pinQib
samad
vivi
Orang Lidi
gadis flexible


Terima kasih kepada semua yang menyertai. Keputusannya akan diberitahu iaitu pada 17 April 2012 iaitu pada selasa depan lah okay.

Tunggu keputusan yeee...

p/s, sangat2 sibuk.. sori ye kengkawan..

Sunday, April 1, 2012

Contest budi bahasa budaya kita!

*This is stickypost!

Sebenarnya sudah lama aku berkeinginan untuk buat contest. Cuma baru sekarang aku berpeluang untuk buat. Contest ni senang saja. Buat cerita pasal negara kita. Cerita macam aku buat ni.

......

Aku ada seorang kawan dari Bangladesh. Nama dia rafiqul islam. Satu-satunya bangladeshi yang aku kenal. Orang panggil dia rafiq. Sama pula dengan nama aku.

Rafiq merupakan seorang pelajar di Universiti Malaysia Pahang. Mengambil jurusan mekanikal.

Satu hari selepas solat maghrib aku duduk bersembang dengannya. Satu perkara yang buat aku tersenyum hingga ke hari ini. Katanya dia sangat suka dengan Malaysia. Dia berasa sangat senang dengan penduduk Malaysia. Lalu aku bertanya mengapa.

Katanya dia belum pernah berjumpa dua orang yang bergaduh dihadapannya walaupun sekali. Penduduk Malaysia sangat sopan santun. Menghormati satu sama lain. Tidak pernah bertengkar.

Dalam hati aku membisik, mungkin dia tidak pernah bertemunya lagi.

Lalu beliau menyambung lagi. Katanya pernah suatu hari dia ternampak seorang pemuda yang membeli barang di sebuah kedai runcit. Pemuda tersebut terlupa mengambil baki selepas membayar. Lalu pemilik kedai keluar berlari sambil menjerit-jerit memanggil pemuda itu.

Kata rafiq, kalaulah di bangladesh pasti sudah lesap duit baki itu. Nasib lah, kalau pemuda itu datang semula maka barulah dapat bakinya. Jika tidak, pemilik kedai pasti mengambilnya.

Itulah yang membuatkan beliau suka dengan rakyat Malaysia.

Cerita beliau membuatkan aku berasa sangat bangga. Maka aku sangat berbangga menjadi rakyat Malaysia!

.....

Itulah cerita aku.
Anda ada cerita? Sertai contest budi bahasa budaya kita!
Mudah, cerita sahaja.

Syarat-syarat penyertaan.
- Mestilah ada blog.
- Hujung cerita tu mesti tulis camni, " Maka aku sangat berbangga menjadi rakyat Malaysia!"
- itu saja syarat-syaratnya. Mudah kan? Nak follow blog ni atau tak itu terpulang. Janji pastikan saya tahu anda sertai contest ni.
- link cerita anda dekat ruang komen ya. Senang sangat lah.

Okay.. Ni hadiah-hadiahnya.. Jeng jeng jeng..

Hadiah 1st - special perfume (rm35)+ baucer misteri.
Hadiah 2nd - special perfume (rm18) + baucer misteri
Hadiah 3rd - special perfume (rm 10) + baucer misteri.
5x hadiah saguhati - baucer misteri.

Okay la tu kan. Sape nak bagi perfume free ...hehehe.. Contest ni diadili oleh kawan-kawan penulis sendiri selaku juri-juri jemputan ye.
TARIKH TUTUP pada 01/04/2012.

Kalau 8 orang join contest ni, konfem semua dapat hadiah...haha..
So apa tunggu lagi. Cepat! Jangan lopehkan peluang ni.


Update!

Peserta yang dah join:
1. http://momoelovepet.blogspot.com/2012/03/contest-budi-bahasa-budaya-kita.html
2. http://thisisamad.blogspot.com/2012/03/contest-budi-bahasa-budaya-kita.html
3. http://vidadarisakura.blogspot.com/2012/03/budi-bahasa-budaya-kita.html
4. http://cakapwa.blogspot.com/2012/03/memperbudayakan-budi-bahasa.html
5. http://gadissflexible.blogspot.com/2012/03/tiga-ratus-dua-puluh-sembilan.html

Thursday, March 29, 2012

Contest lagi 2 hari!

AKU RASA MACAM DAH BOLEH TUTUP PERADUAN NI.

Sebabnya aku dah tahu siapa pemenangnya. haha. Memang korang lah bertiga-tiga nya pun. Apa pun ada masa lagi dua hari lagi untuk melengkapkan syarat.hehehe

Terima kasih pada yang join. Walaupun ada yang join kerana kesiankan aku..kakaka..

Mungkin next time aku buat yang baik sikit. Ini contest macam tak contest je kan. Lepas ni aku tawar hadiah ribu-ribu sikit mesti ramai yang nak join.

Apa pun masih ada dua hari lagi. Sempat lagi siapa yang nak join!

Sunday, March 25, 2012

Tinggal 5 hari lagi!!

Tinggal beberapa hari lagi peraduan budi bahasa akan tutup Nampaknya aku dah nampak siapa pemenangnya. Yelah baru dua je penyertaan. Tentu dua-dua pemenangnya. kih3.

Aku sekarang sangat sibuk.
Tu lah nye sibuk-sibuk pun sibuk nak buat peraduan. Memang lah tak terupdate kan. So makanya takde lah sambutannya pun.

Tapi takpe sebab masih sempat lagi bagi sesiapa yang terasa nak join tu. Ada lima hari hari. So siapa berminat tu cepat-cepatlah kayyy!

Tuesday, March 6, 2012

Update wooo

Bapak pemalas aku kan nak update. Banyak kali juga buka tutup blog ni. Tapi takde nafsu nak update. So kubiarkan ia berkurun tidak berteman.

Hari ni hari selasa. Selalunya pukul 8 macam ni memang aku ada kelas. Sama lah macam sekarang. Sekarang pun ada kelas. Bezanya aku tak fokus je kali ni. Nampak tak sopan disini kan.

Tapi takpe sebab lecture belum mula lagi. Waktu-waktu macam ni pelajar-pelajar selalu beranggapan bahawa lecturer memberi arahan seperti ini, " Okay murid-murid, buka facebook masing-masin. Update status kamu sekarang! "

Lalu semua pelajar pun mendengar arahan lecturer dengan penuh tekun.

Sebenarnya hari ini cuma nak habiskan masa saja. Okaylah lecture sudah nak mula. Selamat belajar kawang-kawang!

Wednesday, February 15, 2012

Projek gempak

Salam..

Habis sudah cuti semester kali ini. Oh sekejap gila rasanya. Hari ini sudah masuk hari ketiga kuliah bermula. Tetapi mood study belum muncul lagi. Bila agaknya nak muncul ya.

Hari aku nak cerita projek aku masa cuti hari tu.

Nama dia: 'Projek Gempak!'
Lokasi: belakang rumah

Gambar sebelum.





Gambar selepas.




Bersih.




Tak berapa bersih.



kekeke.. siap projek, garang tak?

Saturday, January 21, 2012

Buat pengetahuan semua

Sedar tak sedar sudah empat tahun aku menulis. Peh lama gila. Apa aku dapat? Apa pun tarak. hihi. Yelah blog main-main camni nak dapat kebendanye kan.

Hari ini tetiba nak menulis pulak. Tu yang tetiba muncul tu.

Budak-budak UMP semua dah sedap-sedap lepak rumah sekarang. Cuti sebulan kan. Enjoy la depa. Aku pula masih kat kolej. Besok kena pergi kursus sikit. Tu pasal la tak balik lagi. Minggu depan baru balik Bentong. Rindu weh lama tak balik.

Sejak lama tak menulis ni rasa macam banyak kesalahan tatabahasa je. Tapi takpelah. Harap cikgu BM tak marah sangat.

Idea menulis sekarang sangat kurang. Aku nak tulis tapi takde idea nak tulis apa. Mungkin lain kali tulis lagi.

Lain kali idea mari boleh tulis semula. kayy.. salam..

Wednesday, January 4, 2012

sekadar perkongsian

Hari ini merupakan hari yang cukup mendebarkan buat pelajar-pelajar Universiti Malaysia Pahang. Inilah hari permulaan bagi peperiksaan akhir. Ada yang gementar. Ada yang cuak. Ada pula yang tak sabar-sabar mahu menjawab peperiksaan.

Bagi yang sudah membuat persiapan awal tentulah dia berjalan dengan tenang. Hanya menanti kertas soalan. Pasti licin semua dijawabnya. Lain pula bagi yang tidak bersedia. Kelam-kabut bagai tiada arah. Kalau boleh mahu sahaja dia hentikan waktu. Supaya dapat membuat persiapan kembali.

Tetapi itu semua sudah terlewat. Yang sedia tetap bersedia. Yang kurang tetap kurang. Inilah penentunya. Dewan peperiksaan lah medannya. Tulisan pada kertas adalah jawapannya. Jika betul, maka berjayalah dia. Jika salah, habislah dia.

Begitulah sedikit gambaran mengenai alam peperiksaan. Gambaran dunia yang sementara ini.

Jika kita fikirkan, kehidupan dunia ini sebenarnya gambaran bagi kehidupan akhirat. Yakni kehidupan yang lebih penting lagi. Kehidupan yang selama-lamanya.

Apakah yang dikatakan peperiksaan akhirat? Apakah ia soalan akhirat? Dan apakah jawapan bagi soalan akhirat?

Peperiksaan akhirat inilah sebenarnya yang lebih dirisaukan. Peperiksaan itu ketika di dalam kubur. Kubur ialah medan peperiksaan. Soalannya ialah soalan yang akan ditanya oleh malaikat. "man robbuka!".

Jadi apa jawapannya? Jawapannya ialah bergantung pada iman seseorang. Jika iman yang soheh, maka berjaya menjawab, "Allahu robbi". Jika sebaliknya, pasti jawapnya "La adhri! La adhri".

Jadi marilah kita berfikir sejenak. Apakah persiapan kita untuk menghadapi peperiksaan yang terbesar itu. Pernahkah kita terfikir setiap langkahan yang kita berjalan sebenarnya menuju ke akhirat. Kehidupan yang pasti dan pasti selepas kehidupan dunia ini. Apakah kita mahu ditempatkan di kalangan orang-orang berjaya? Atau di kalangan yang gagal? Berjalan dengan tenang atau bagaikan tiada arah?

Itu semua terletak atas usaha yang kita lakukan di dunia. Semoga ada sedikit kerisauan pada saya dan tuan-tuan yang membaca tulisan ini.

Wallahu'alam.