Saturday, November 26, 2011

Saya penjual minyak wangi

Hai bertemu kembali kita dalam rancangan mari mengenal saya !

Eh apa ni?



Tengok zoom out sikit.



oooo. Ini rupanya...




Patutlah lama tak update blog. Sibuk berniaga rupanya...


Sehingga berjumpa lagi.. Nanti saya update lagi ya..byee!

Monday, November 21, 2011

Untung badan siapa yang tahu?

Salam..

Hai, sungguh lama tidak mendengar berita blog ini. Maaflah saya agak sibuk dua tiga tahun ini. Tidak sempat menjengah blog.

Sekarang ini pula ada kelas sebenarnya. Tetapi rupa-rupanya bila sampai kelas sahaja, rupanya tiada kelas. Boleh pula saya tidak tahu. Iya lah itulah orang kata, tuah ayam nampak di kaki, tuah saya tiada kelas siapa yang tahu?

Saya ni kadang-kadang tersalah juga masuk kelas. Ada suatu kali itu, datang kelas dengan penuh bersemangat.Duduk di barisan paling hadapan. Semangat gila. Saya perasan orang tengok saya kiri kanan. Dalam hati saya cakap, mesti diorang tengok-tengok ni sebab wajah saya sangat berkeyakinan, maka diorang kagum. Apabila kuliah bermula, tiba-tiba saya tengok pensyarah lain yang mengajar. Saya tengok kiri dan kanan, baru saya menyedari saya salah kelas. Apalagi menggelebahlah saya. Lalu beritahu kawan sebelah, eh saya sudah salah kelas lah. Lalu apalagi, angkat tangan pada lecturer dan buat-buat seperti ada hal yang sangat penting lalu keluar kelas dengan selamba. Malu oi malu.

Tetapi kali ini saya yakin. Saya tidak tersalah masuk kelas. Memang benar. Setelah saya buka moodle di lama web UMP memang benar tiada kelas. Sampai bulan 12 pula tu. Hallamak seronok gila. Saya gembira.

Maka sempatlah saya update sebab kelas cancel. Kalau tak cancel belum tentu dapat update tau kawan-kawan.

Friday, November 11, 2011

Beraya di rumah saudara memang seronok

Hai semua!

Seronok sungguh raya tahun ini. Aku rasa first lah seronok macam ni. Mana tak nya, pagi-pagi raya lagi sudah kena rempit dari Bentong ke Raub. Dalam kesamaran pagi yang agak renyai-renyai, aku bersama adikku terpaksa menempuh liku-liku kehidupan.

Mana tak nya kena redah, pasal semua family aku sudah berada di Raub. Aku berdua yang masih tertnggal. Nak tak nak kena redah juga lah. Siapa suruh gerak lambat. Apa pun kami sampai memang tepat pada masanya. Sampai-sampai semua baru nak bergerak pergi sembahyang raya. Syukur dapat sembahyang raya bersama keluarga di Masjid Abu Bakar. Tahu kat mana? Masjid tu la tempat Razman selalu lepak.

Walaupun agak penat menunggang motor pepagi buta, selepas sembahyang aku tidak tidur. Tapi masih bersemangat untuk makan kuih raya, ketupat raya, lemang raya. Nampak gelojoh gila makan sebab kebulur. Biasala 2 tahun sekali sahaja makan itu semua.

Tak cukup dengan tu. Lepas makan kami sekeluarga bergerak pula beraya ke rumah sedara. Amboi macam raya aidilfitri pula. Tapi apa boleh buat, kami anggap sama sahaja. Bila- bila masa boleh berziarah. Raya puasa raya korban, kami bolos saja.

Kami pun bergerak ke rumah sedara di Lembah Klau. Dekat rumah saudara memang kami hentam lagi. Kuih-kuih raya macam - macam ada, dengan cornflake, coklat, badam, semua adalah. Sampai licin kami tibai. Padan muka orang lain tak dapat makan dah selepas kami.

Dan yang paling best. Lepas makan ada sesi urut mengurut pula. Rumah saudara ada mesin urut-urut. Habis semua bergilir-gilir mengurut. Aku pula boleh tertidur atas sofa. Mana tak nya, sudah kenyang + penat, memang terbungkang lah dengan selamba dekat rumah orang. Tak malu sungguh.

Tapi tak mengapa. Bila bangun tidur je semua sudah mahu pulang. Salam bersalam dengan saudara mara. Sesi yang agak sedih. Tapi ada sekali salam punya salam, eh, dapat duit raya? Wah. Seronok gila. 1st time dapat duit raya haji. Rasa seronok tidak terkata.

Inilah raya yang paling menyeronokkan.
Tapi aku pelik lah.

Sekarang ni tak minat dah amik - amik gambar. Satu gambar pun takde tau!

Sunday, November 6, 2011

Bijaknya adik aku

Baru-baru ini aku pulang ke kampung. Berjumpa ahli keluarga tercinta membuatkan hatiku seronok sekali. Melepak bersama budak-budak juga satu peluang yang tidak dapat dilupakan. Budak sekarang memang bijak. Tahap kecerdasan melebihi albert enstein.

Cuba bayangkan, tengah aku tengok cerita baby geniuses. Cerita tu dia cakap inggeris. Adik aku yang kecik sekali siap boleh terangkan lagi cerita dia. Aku dulu kecik-kecik memang tak faham apa dia kata. (sekarang ni pun tak sepenuhnya faham). Tapi adik aku yang kecik tu pun boleh tahu.

" Siapa budak kembar tu dik? "

" Tu la budak yang pandai tu. Yang sorang lagi tu tak pandai. "

" Ye ye je awak dik. Paham ke dia cakap apa? "

Sekali adik aku yang sorang lagi cakap. Ala dulu kitorang dah tengok dah. Kitorang tengok bahasa Melayu punya.

Maka kakak aku turut berada di situ memerli,

" Apik kena tipu je dengan adik. "

Ceh. Patutlah pandai sangat budak-budak ni. Boleh tukar bahasa rupanya. Bijak bijak.

Friday, November 4, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA!

Orang semua sudah balik. Kelam kabut macam awan nak runtuh. Terkejar sana terkejar sini. Tinggal lah dua tiga lagi dekat Universiti Malaysia Pahang ni. Termasuk la aku. Aku bukan tak balik. Mana boleh tak boleh weh. Mesti balik. Tapi aku balik lambat sikit. Mahu selesaikan sedikit urusan petang ni. Mungkin malam baru bergerak.

Tadi baru aku dengar khutbah Jumaat pasal hari esok. Esok semua orang yang sedang buat haji akan Wukuf di Arafah. Jadi kita semua disunatkan untuk berpuasa Arafah. So sesiapa yang boleh berpuasa tu janganlah lepas peluang ni. Yang nak ganti tu boleh buat sekali kan.

Jadi sempena hari raya ni aku ucapkan Selamat Hari Raya aidiladha! Dan selamat menjalani ibadah korban! Bagi pelajar-pelajar Uni aku nak pesan, raya-raya juga solat jangan lupa.

Wednesday, November 2, 2011

Kisah Pemuda Meninggal dalam Khusnul Khotimah

Tengah aku jalan-jalan dekat facebook tadi, aku terjumpa dengan satu post. Dia bagi link dekat satu blog.

Aku pun buka link tersebut. Tajuknya kisah pemuda meninggal dalam khusnul khatimah. Memang menarik isi dia. Kisahnya mengenai seorang pemuda yang meninggal semasa keluar di jalan Allah. Ia berlaku semasa pemuda itu meninggal dunia di pedalaman Sabah.

Mengikut ceritanya, jelas tanda-tanda pada jenazah bahawa dia meninggal dalam keadaan yang baik. Inilah ganjaran Allah sudah tunjukkan di dunia lagi. Apatah lagi di akhirat sana. Pasti lebih hebat lagi.

Begitu juga kita, dalam kesibukan kita mengejar dunia. Janganlah kita lupa tuntutan akhirat. Kita perlu gunakan dunia kita untuk manfaat akhirat. Moga-moga kita selamat di dunia dan di akhirat hendaknya.

Sesiapa yang nak baca mengenai pemuda tu, boleh buka link DISINI.

Tuesday, November 1, 2011

Legaaa

Hari ini merupakan hari yang cukup mendebarkan. Pagi tadi merupakan hari untuk pembentangan projek. Salah satu tugasan aku untuk subjek yang aku belajar di Universiti Malaysia Pahang. Dan akhirnya sudah lepas sesi pembentangan untuk group aku tengahari tadi.

Perasaan aku sekarang agak lega. Tidak terlalu pening kepala. Tetapi ada satu lagi perkara belum dibereskan. Esok masih ada test. Nampaknya kena bersedia untuk itu.

Dua tiga hari ni asyik bercerita tentang kerja aku. Biasalah pelajar. Ini sahaja yang aku mengadap hari-hari. Aku suka bercerita di sini. Aku tak mahu apa-apa. Cuma aku mohon doa dari kalian semua.

Aku mahukan kejayaan.