Monday, October 31, 2011

Korban korban

Hari ini kembali ke Universiti Malaysia Pahang tercinta. Baru hari pertama tetapi kepala aku sudah mula pening. Tugasan bukan main banyak. Sampai sini baru nak buka buku balik. Masa cuti memang aku cuti habis-habis. Rupanya ada kerja yang tak siap. Esok dah nak present. Memang best.

Aku harap benar minggu ini cepat berlalu. Dua tiga test bakal menjelma. Persiapan macam tak nampak. Risau pun ada tengok diri sendiri ini. Yang pelik masih tenang update blog. Pelik sungguh.

Tak sabar aku menunggu cuti lagi satu. Cuti raya aji pula. Makan rendang dan sup tulang. Macam ada sahaja rendang raya-raya haji ni. Yang pasti tempat aku tiga ekor lembu tu dah wajib dah. Tahun ni mungkin lebih lagi akan korban.

Jadi cepat-cepat lah kita semua mengasah parang. Lapah daging jom!

Thursday, October 27, 2011

Happy Deepavali semua!

Sekarang ini aku berada di rumah nenek. Cuti Deepavali kali ini memang seronok. Indahnya dunia bila berada di kampung. Menikmati pemandangan indah dengan burung berkicauan. Dengan awannya lagi yang membiru. Sangat permai berada di daerah Bentong tercinta ini. Kemeriahan Deepavali juga terasa di sini.

Bukan nak kata apa lah. Universiti Malaysia Pahang memang mulia. Beri cuti sampai seminggu. Ini yang buat aku sayang lebih dekat UMP ni. Minggu ini cuti sebab hari kelahiran sultan pahang dan hari deepavali. Cutinya cuma dua hari. Tapi sudah alang-alang, UMP beri cuti sampai seminggu. Terima kasih UMP.

Bermakna isnin minggu depan baru aku balik ke UMP. Tetapi ada berita gembira lagi buat warga UMP. Selepas hadir seminggu kuliah, akan ada cuti lagi. Cuti raya haji pula. Wah seronoknya. Selepas cuti, cuti lagi. Rasa mahu berkasihsayang dengan UMP. Sayang UMP lebih.

Walaupun di kampung kurang berinternet, tetapi aku gembira kerana di kampung best. Tiada kuliah, tiada asaimen, tiada pening kepala.

Selamat bercuti semua!

Wednesday, October 19, 2011

Cerpen dengar boleh percaya jangan

Sejak kecil lagi kita semua sudah didedahkan dengan amalan-amalan yang mulia. Siapa lagi yang mengajar kita kalau bukan ibubapa kita. Tetapi ada juga jenis tak mendengar kata. Lain yang diajar lain yang dibuat.

Bercakap mengenai pengalaman masa kecil. Dahulunya aku seorang yang sangat lurus. Sangat mendengar kata-kata. Patuh, jujur, dan hensem.

Tetapi ada sesetengah kawan aku yang berlawanan jenis nya macam aku. Yang paling lawan sekali ialah jenis yang suka menipu. Cerita nya lebih kurang begini.

Suatu hari kawan aku ini, namanya Rohan (bukan nama betoi), dia beli telefon bimbit baru. Jenisnya nokia 3310. Semua budak-budak sangat jakun bila tengok hanphone tersebut. Yelah, Rohan ni kecil-kecil lagi sudah dapat handphone. Beli sendiri pula tu. Anak orang kaya lah katakan.

Lalu budak-budak pun mengerumuni beliau. Nampak seperti beliau sangat diagung-agungkan. Bagai ayah pin. Dipuja-puja. Maaf ayat nampak over.

Walau bagaimanapun, aku juga termasuk dalam golongan jakun tersebut. Lalu aku bertanya pada Rohan,

" HOI ROHAN, BERAPA RINGGIT KAU BELI HANDPHONE TU? "

Lalu Rohan pun menjawab dengan selamba,

" ALAH MURAH JE. SERINGGIT JE. "

Aku pun terkejut,

" HAH SERINGGIT? BIAR BETOI ROH! SERINGGIT JE KE?"

" BETUL LAH, BUAT APA AKU NAK TIPU. AKU BELI DEKAT THE STORE TU."

" MAK OI MURAH GILA. AKU PUN NAK BELI LAH!"

Lalu aku pun terus menyimpan hasrat untuk pergi membeli juga. Murah gila rupanya handphone tersebut.

Maka esoknya dengan pantas aku bergerak ke The Store. Dari tingkat 1 ke tingkat 2. Tingkat 2 ke tingkat 3. Cari dan cari. Tetapi tidak jumpa. Akhirnya aku mengalah. Tidak ada handphone seringgit yang dicari.

Lalu aku pun pulang dengan hampa. Aku berkata pada Rohan,

" ROHAN, TAKDE PUN HANDPHONE YANG MACAM KAU TU SERINGGIT?"

" DAH HABIS LAH TU. KAU LAMBAT. TINGGAL SATU JE."

Aku pun kecewa. Kerana lambat sedikit aku tidak mendapat nokia 3310 yang berharga seringgit.

Kejadian tersebut berlalu begitu sahaja. Hanya hasrat yang tersimpan didalam hati untuk memiliki nokia 3310.

Setelah beberapa tahun berlalu.

Pada ketika itu fikiran aku sudah matang sedikit. Boleh berfikir tidak lurus sangat. Ada bengkok-bengkok sikit.

Aku tiba-tiba mendapat kesedaran daripada Ustazah yang mengajar di sekolah. Katanya, 'manusia ada macam-macam jenis. Ada yang baik dan ada yang jahat. Ada juga suka menipu. Dan orang suka menipu ini ialah orang yang menipu tanpa rasa bersalah.'

Kata-kata ustazah telah menyedarkan aku.

Ia telah mengingatkan tentang kisah Rohan dan handphone nokia nya. Tidak sangka, rupa-rupanya Rohan hanya menipu. Aku mati-mati percaya dengan kata-katanya. Dia hidup-hidup menipu aku.

Mana ada handphone harga seringgit. Cari lah dimana-mana. Housing handphone ada lah.

Sejak pada itu, aku tidak lagi mempercayai kata-kata Rohan. Bak kata kawan-kawan, dengar boleh, percaya jangan.

Monday, October 17, 2011

Ulat gonggok lawa

Sekarang ni kemain banyak betul ulat gonggok dekat rumah aku. Bukan sekarang lah. Tapi dah lama dah. Cuma aku yang baru duduk sini. Tepi kiri kanan depan belakang semua ada ulat gonggok.

Tapi ulat gonggok aku ni dia lawa sikit. Tak macam ulat gonggok lain. Rupa dia macam ni.



Lawa kan?

Dia kalau boleh sampai dalam rumah dia nak masuk. Kalau sekali tengok dekat halaman mesti nampak lebih daripada 3 ekor. Kawasan rumah aku ni macam kawasan dia pulak. Memang dia boleh buat kerajaan gonggok mungkin.

Ulat gonggok ni ada harga tak?

Aku buka tawaran ni. Sesiapa yang nak ulat gonggok. Aku jual sekilo singgit. Siapa berminat boleh inbox me.

keh3

Sunday, October 16, 2011

Sanggup gila

A few days ago, when im walking back to my college, I had meet a palestin guy. He holds me while asking,

" Assalamualaikum brother, im looking for maktaba. Do you know where is maktaba? "

" Waalaikumsalam w.b.t. Sorry brother. What is maktaba? "

" The place that we stored books, magazines. Do know where is it?"

" OH library, you can use this way. (think about 5sec). Nevermind, I can bring you to that library."

" Thank you brother. Please. Come in."

Puih penat cakap omputih. Letih translate sepatah-sepatah ni.

Sebenarnya aku jumpa mamat Palestin hari tu. Lepas aku naik aje kereta dia aku pun tanya lah macam-macam. English aku entah dia paham ke tak. Katanya dari KL. Jauh tu. Aku pun tanya apa tujuan datang UMP ni.

Katanya datang sebab nak cari harian metro. Dia beritahu tarikh surat khabar yang dia nak. Lalu kami pun pergi la library UMP yang indah. Dan tanya kepada penasihat library tentang surat khabar. Semata-mata itu saja. Aku cakap mamat ni memang bersemangat betul. Dari jauh semata-mata nak cari sehelai surat khabar.

Tapi keputusan nya hampa. Surat khabar yang dicari tak jumpa. UMP hanya menyimpan surat khabar Utusan dan Berita Harian sahaja. Maka aku bertanya kemana dia mahu pergi selepas itu. Katanya mahu balik KL. Besar bukan pengorbanan dia. UMP ke KL ambil masa 3 jam. Dia datang petang dan petang itu juga balik.

Sepanjang aku berborak macam ayam dan itik tu. Dia ada rojakkan English dengan bahasa Arab. Dia cerita apa kelebihan-kelebihan menunaikan hajat saudara Islam yang lain. Ciptaan tuhan yang sentiasa berzikir. Walaupun sekejap, sempat juga bagi ceramah tu. Aku tadah je telinga. Yang menariknya bila aku dengar dia berbahasa arab. Sedap betul dia cakap Arab. Lancar pulak tu. Memang lah lancar, orang Palestin kan.

Mungkin ini sebabnya aku bertembung dengan mamat Palestin ni. Sejak pada tu tiba-tiba minat pada Bahasa Arab. Jadi apa tunggu lagi.

JOM belajar bahasa Arab!

Wednesday, October 12, 2011

Ku berlari kau berlari



Gambar sekadar hiasan.

Lama sungguh rasanya tidak berlari. Ada lah dekat dua ratus tahun. Selalunya berjalan, naik basikal, naik motosikal, dan sebagainya.

Tapi semalam ada satu pogram. Pemilihan untuk eksplorasi Gunung Kinabalu. Aku berminat betul bila dengar gunung-gunung ni. Tak pernah pun panjat gunung. Tapi aku memang berkeinginan untuk panjat gunung.

Lalu aku pun pergi pemiliha. Mak ai. Bukan main penat lagi. Mereka ada buat test untuk larian. Nama dia beep test. Dia nak tengok berapa lama kita boleh berlari mengikut level-level yang tertentu.

Aku dapat la level 8-6. Sikit gila. Tapi takpe. Sebab hari ni ada lagi. Jadi aku menyiapkan diri untuk cubaan yang kedua pula.

Tuesday, October 11, 2011

Hobi Kamal

Ada sorang budak. Nama dia Kamal (bukan nama sebenarnya pun). Dia ni suka sangat mendengar muzik. Memang best hobi dia. Dari muzik balada, muzik rock, muzik hindustan. Semua dia hafal. Bukan nak kata apa lah, dia memang terror wacakaplu.

Tapi kan. Ada satu je dia tak terror. Dia tak terror menyanyi ikut masa. Kalau boleh tiap-tiap masa dia nak nyanyi. Dalam jamban, luar jamban, tepi jamban, tengah jamban. Semua lah dia boleh nyanyi.

Itu aiman tak kisah lah. Biarlah Kamal nak nyanyi mana-mana pun kan. Aiman memang tak kisah. Yang aiman kisahnya, bila tengah studi. Takkan lah nak nyanyi-nyanyi jugak kan. Orang lain nak tudi, dia memekak. Mengganggu lah orang lain. Tak patut kan Kamal ni.

Takpelah nanti aku nasihatkan Kamal. Kamal ni pun tau lah hobi tu best. Tapi jangan menonjol sangat hobi tu. Tak elok.

Sunday, October 9, 2011

Sibuk ke?

Aku sangat sibuk dua tiga hari ini. Banyak betul asaimen. Sebab tu sudah dua hari tak update blog. Lama sungguh tak update. Pehhh. Ayat bukan main rajin gila. (nganga tak percaya)

Bukan sibuk apa sangat pun. Sibuk merayau je yang lebih nya. Ya lah bila dah merayau mana ada masa nak buat asaimen. Maka jangan harap lah gunung jatuh ke riba. Apatah lagi mengharap asaimen siap dengan sendirinya. Tetiba.

Aha hari ini penat sikit. Malas nak update blog sangat. Nanti orang kata rajin pula penat-penat pun update blog juga. Padahal memang rajin pun. Jadi sampai disini dulu untuk hari ini. Jumpa lagi di masa akan datang.

Boboi!

Friday, October 7, 2011

Katak pisang yang banyak

Wah akhirnya hari ini sudah Jumaat. Berada di penghujung minggu. Sepatutnya kita semua berasa tenang sebab esok akan cuti. Bagi pelajar lah kan. Yang kerja tu sorry to say la, esok pun kerja jugak.

Jadi sepatutnya memang hari ini hari paling berbahagia. Tapi jangan disangka air yang tenang tiada katak puru, katak pisang pun ada tau. Aku ingat boleh lah rileks-rileks sikit hujung minggu. Tapi kemain banyak tugasan. Tak cukup kaki nak buat.

Maka aku mengambil keputusan untuk tidak buat semua. Senang kan? Memang lah senang. Pastu last minit baru menggelepar nak buat. Biasalah student cermerlang kan.

Oklah nak berehat sekejap. Sekarang aku dah pandai sikit. Update blog ambil masa 5minit je. Dulu setengah jam. Sekarang main tulis ikut suka kaki. Sebab tu laju semacam.

Ok bai.

Wednesday, October 5, 2011

Saya Anak Malaysia!

Saya bangga jadi anak Malaysia!!

Hari ni lah aku rasa paling bangga sekali.

Tadi aku pergi kedai motor. Motor aku ada lah rosak sikit. Jadi aku pun pergi dengan menaiki basikal. Memang terasa seperti orang Jepun apabila menaiki basikal. Maka perjalanan ke kedai motor lebih kurang 10 minit. Kadar kelajuan aku masa tu tak lah tinggi, tetapi apabila cuaca panas, memang terasa seperti 10jam mengayuh basikal.

Ingatkan panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengahari. Aku sampai je kedai motor, aku pun menanyakan lah perihal motor aku. Tetapi. Tidak pasal-pasal kena marah. Tanya apa barang kena tukar? Kena marah. Kenapa kena tukar? Kena marah. Berapa harga barang tu? Kena marah.

Yutiub punya apek. Marah memanjang. Betul lah golongan cina memang kurang asam sikit. Bukan lah aku nak buat isu perkauman di sini, tetapi memang kurang ajar betul apek tadi. Apehal kena marah-marah? Why? i have no idea!

Disebabkan aku anak Malaysia. Aku sabar je la. Anak Malaysia kan. Kena la baik.

Lalu aku pun pergi lah kedai makan untuk menghilangkan tekanan. Biasalah pelajar memang takde duit. Tapau nasi banyak-banyak, lepas tu makan dua kali. Ayam pun cari yang besar-besar. Boleh makan dua kali jugak. Selalunya cas memang kira satu pinggan je. Jimat lah sikit kan. Tapi. Hari ni lain pulak. Sekali pakcik tu tengok nasi macam banyak je. Dia cas pulak nasi tambah.

Yutiub jugak pakcik ni. Dah kena bayar lebih. Melayang rm7 hari ni. Bukan melayang la, kira lari bajet hari ni. Peh. Boleh makan dua pinggan tu.

Takpe disebabkan aku anak Malaysia. Aku sabar. Hari ni hari menguji kesabaran anak Malaysia. Setelah diuji baru aku kenal erti kesabaran.

Sebab tu lah aku bangga jadi anak Malaysia!

Korang bangga tak?

Aku bangga gila.

Tuesday, October 4, 2011

Perpustakaan UMP


Aku sekarang berada di perpustakaan UMP. Seperti mana yang kita tahu perpustakaan ialah tempat membaca buku. Ammmboi bukan main rajin je pergi library. Biasalah perlajar cermerlang kan. Mesti r rajin. Kemain banyak r.

Perpustakaan UMP ni best. Paling best sekali pagi-pagi ni. Orang tak ramai. Aircond sejuk. Tenang je. Lagi bestnya internet sini laju. Bukan macam line dalam bilik. Sudah lah lembap macam siput kerbau. Nak bukak youtube pun tak boleh. Apatah lagi redtube.

Sebenarnya kelas batal tadi. Nak balik bilik pulak malas. Sebab tu lah aku rajin pagi-pagi ni. Maka kesimpulannya pergi la perpustakaan yang indah ni. Nampaklah macam student berintelektual sikit. Walaupun hakikatnya puncanya disebabkan sikap malas juga.

Aku berniat sangat untuk membaca buku disini. Tetapi setelah menyedari library ini ada kemudahan yang lebih baik iaitu internet, maka aku gunakan kemudahan itu dengan sebaik-baiknya. Dan akhirnya siap lah entri untuk hari ini.

Harap-harap nuffnang pertimbangkan kerajinan aku.. T_T

Monday, October 3, 2011

Nuffnang dah naik!


Setelah sepuluh tahun aku menceburkan diri dalam bidang blog ini. Akhirnya pada hari ini nuffnang aku sudah naik. Kamu tahu berapa sudah naik? Pastilah tidak tahu. Nunffnang aku sudah naik rm2. Bangga tahu. T_T

Baru-baru aku buka nuffnang sebab dah lama tak buka. Biasalah golongan pemalas nak update blog macam aku memang tak berharap sangat lah nak buka nuffnang hari-hari kan. Tapi tadi bila tengok nuffnang sudah naik, terus dari baring mengiring terus terduduk. Nampak sangat terkejut.

Jadi bila tengok perubahan nuffnang sudah naik, terus bersemangat untuk menaip blog lagi. Bila taip mesti ada orang mahu baca dan mesti traffic akan meningkat. Semangat betul aku hendak melawat blog orang.

Harap-harap sepuluh tahun akan datang aku punya nuffnang akan meningkat lagi. Baru boleh aku belanja korang makan. Sebab korang yang bagi duit ni kan kan kan?

Go go go...!

p/s, takde lah sampai sepuluh tahun. tu perbandingan je la sebab lamaaa sangat masanya baru naik.

Sunday, October 2, 2011

Bestnya duduk kolej!

Alhamdulillah syukur dapat juga jumpa kawan-kawan masa konvo hari tu. Walaupun sekejap tetapi ia memang cukup bermakna. Lama sungguh tidak dapat jumpa mereka. Bila jumpa rasa mahu cium peluk, nasib baik ada orang ramai. Terus tak jadi. Nanti mereka tahu kami gay pula.

Aku sekarang sudah berada di UMP tercinta. Kembali menjadi pelajar. Solat. Pergi kelas. Tidur. Makan. Itu lah rutin harian sebagai pelajar. Hari-hari akan ulang perkara sama. Bagi pelajar yang rajin sikit, ada lah program-program yang akan mereka pergi. Macam aku ni memang tak la. Malas tu terlebih sikit nak sertai program-program yang berfaedah tu.hehe.

Jadi bila asyik pergi kelas. Balik bilik akan tidur saja. Maka otak pun tak berkembang. Bila otak tak kembang idea pun tiada. Jadi bila idea tiada memang tak lah nak update blog kan. Maka aku pun cari idea atau helah untuk update blog. Contohnya macam sekarang nila. Tulis perkara-perkara yang sepatutnya buat, secara tidak langsung sudah update blog kan. Bijak tak. Walaupun duduk bilik. Tetap bijak tau.

Maka atas sebab alasan ni aku akan terus berada di bilik untuk memerapkan lagi diri. Sebab tak apa tak kembang otak pun. Tapi tetap dapat update blog kan. Aku pun dah faham sekarang. Okay aku rasa sebelum lebih jauh merapu aku tutup dengan serangkap pantun,

bila resah ingat saat indah,
bila rindu kunyanyikan lagumu,
sehari kurasakan bagaikan setahun,
menunggu tibanya oh bahagia.

ok bai.