Thursday, June 30, 2011

Budak zaman sekarang

Sekarang ni macam-macam kita dengar pasal budak zaman sekarang. Budak sekarang nakal betul. Lain betul dengan zaman kita dulu. Walaupun aku tak lah tua sangat tapi nak kata muda sangat pun tiada juga.

Dulu kecik-kecik aku memang nakal. Nak kata nakal-nakal comel pun ada. Aku ada seorang abang. Masa tu sekepala lagi dengan dia. Makan sama-sama. Minum sama-sama. Buat kerja jahat sama-sama.

Suatu hari kami pergi merembat di sebuah pasaraya terkemuka di Bentong. Merembat ni sama la maksudnya dengan mencuri. Abang aku rembat gula-gula. Aku rembat coklat.

Last-last sebelum nak cabut kami terkantoi. Aku kena tangkap. Abang aku tak kena. Alasannya gula-gula yang abang rembat takde stiker harga. Aku punya ada. Malang betul. Start pada tu aku tak rembat dengan abang lagi.

Tapi ya. Kalau nak dibandingkan dengan budak-budak sekarang jangan cakap lah. Budak-budak sekarang pula lagi nakal. Ada seorang kaki rembat ni. Depan rumah aku ada lah mak aku jual makanan ringan sikit untuk budak-budak. Kalau nak beli kena bagi salam dan jerit dulu, "makcik! Nak beli!" Lepas tu baru mak aku tengok kan nak beli apa.

Suatu hari ada seorang budak datang. Takde bagi salam, takde jerit. Tahu-tahu die nak cabut lari. Aku keluar tengok kan. Terjatuh pula barang yang dirembat. Aku yang jerit, "hahhh!". Menggelupur budak tu lari depan aku. Barang rembatan terus ditinggalkannya.

Jahat kan budak sekarang? Tak macam kita dulu-dulu. Tengok aku dulu rembat-rembat biar je kena tangkap. Tak lari pun. Budak sekarang lari.

Tuesday, June 28, 2011

Menggelebah tak tentu pasal

Bangun tidur pagi tadi terasa panas kemain. Bahang sampai ke liang roma. Aku tengok jam peh dah pukul 11. Patut pun panas. Menggelebah aku bangun macam kena libas dengan sejadah waktu kecik-kecik dulu.

Aku kalau dah lewat macam ni memang jadi tak teratur. Hidup macam ada orang kejar dekat belakang. Semua benda buat nak jadi cepat. Bayangkan punya kelam kabut sampai mandi pun lupa pakai air. okay pedaah.

Bayangkan tengah mandi syampu pakai dekat muka. Lepas tu terasa muka wangi terlebih. Lepas tu tengok bulu hidung pun jadi lurus. Lepas tu tarik bulu hidung guna jari pun boleh. okay pedaah pedaah. Tapi yang pakai syampu dekat muka tu memang betul. Aku punya firasat memang betul lah bila kelam kabut punya nak cepat, ubat gigi pun boleh jadi syampu letak dekat kepala.

Bila dah siap mandi siap wangi. Siap semua, aku menggelabah pulak pakai baju, seluar, dan sebagainya. Okay siap. Macam nak pergi interview.
Lepas tu.

Tak tahu nak buat apa dah. Bukak laptop. Online sedas dua.

Musykil betul. Apa yang aku kejar sangat tadi?

Sunday, June 26, 2011

Maharaja Lawak Final



Tahniah diucapkan kepada kumpulan Sepah serta peminat-peminat kumpulan Sepah. Tak sangka menang juga kumpulan Sepah ini walaupun Jozan macam ada gaya hendak menang. Ini semua berkat lakonan Ustazah yang kelakar gila tu. Baru keluar pentas sahaja sudah hampir pecah stadium dengan suara gelak ketawa.



Jozan persembahan agak menarik tetapi tidak cukup untuk memberi kesan yang mendalam pada hati penonton. Maharaja Lawak Akhir penonton mesti mahu ketawa sampai habis-habis. Nampaknya Sepah sahaja yang mampu berbuat penonton begitu. Memang layak lah Sepah untuk menang. Rezeki anak Shuib dan Siti Sarah orang kata.

Kepada Nabil dan Jambu. Persembahan Jambu awal-awal lagi sudah boleh agak. Persembahan masih sama dan tidak seronok. Apa lagi mahu dikata. Memang tidak bernasib lah untuk menang. Tempat ketiga Nabil sudah tahu awal-awal dia yang akan dapat. Jadi benarlah tekaan dia. Pandai Nabil.

Puas hati juga dengan Maharaja Lawak kali ini. Diharap tahun hadapan Maharaja Lawak akan lebih kelakar lagi dan buat semua orang jadi gembira.

Dan siapa yang mahu download boleh pergi dekat sini:

Maharaja Lawak Final

Thursday, June 23, 2011

Maharaja Lawak



Agaknya siapa yang akan menjuarai Maharaja Lawak musim pertama ini. Debaran makin terasa. Tidak sabar rasanya mahu tengok persembahan akhir raja-raja lawak ini.

Masa mula-mula dulu memang aku harapkan Nabil untuk menang walaupun Jozan memang power. Makin lama rasa harapan tinggal harapan. Tiba-tiba Jambu muncul dengan persembahan memang terbaik. Terus meminati Jambu sebab persembahan yang kelakar habis.

Tetapi bila akhir-akhir ni Jambu makin mengada pula. Persembahan tontonan U jadi tak berapa seronok. Geli juga melihat Yus yang berlebih-lebih jadi perempuan. Tontonan tak berapa nak U lah macam tu. Malu nak tengok bersama keluarga tahu. Jambu sudah tidak cute lagi.

Dan masa ini juga Jozan telah menunjukkan bakat yang terbaik. Persembahan memang mantap. Tidak boleh ingat bila Johan menyanyi, 'begitulah awan nano nano nano nano'. Rasa mahu ketawa sampai esok. Jozan pula bila dia yang menggelabah masa Dr Fadzilah Kamsah bersedih turut buat pecah perut.

Persembahan Sepah pula tiap-tiap minggu memang maintain. Sentiasa ada lawak walaupun Mamat kadang-kadang terover dan tak lawak. Jep dan Shuib laki Siti Sarah tu memang kelakar tak habis-habis.

Kumpulan R2 pula tidak mahu komen banyak. Walaupun dapat masuk semula selepas terkeluar, namun tidak dapat memberi impak yang besar buat penonton Maharaja Lawak musim pertama ini. Tak berapa nak maksimum lah impak nya. Sebab itulah tidak dapat melanjutkan diri ke peringkat akhir.

Jadi inilah dia kumpulan-kumpulan yang ke Final. Satu tu nasib baik aja juri guna kuasa vito mereka untuk tarik kumpulan itu ke Final. Kalau tak kirim salam aja lah.

1. Jozan


2. Sepah



3. Nabil


4. Jambu



Dan pada R2..babai lah yaa..

Wednesday, June 15, 2011

Test Market 2

Apabila sudah sampai masanya. Mereka telah berkumpul di suatu pondok yang mereka jadikan sebagai markas untuk membincangkan pekerjaan mereka.

Masing-masing membuat muka sepuluh sen apabila bertemu,

" Aku berasa kita tidak mendapat pekerjaan di Bukit Tinggi. Sudah dua minggu kita tidak mendapat panggilan. " Kata Apis.

" Aku pun berasa begitu juga Apis. " Sokong Farhan.

" Betul itu. Tiada rezeki kita untuk bekerja di sana. Masing-masing kita bengap berbahasa inggeris. Sebab itulah kita tidak dapat." Beritahu Fauzi terus terang.

Mereka berempat bertambah membuat muka mereka. Dari muka sepuluh sen hinggalah muka satu sen. Hampir-hampir tiada harga lagi pada syurga di wajah mereka.

Tiba-tiba Arif memberi satu cadangan, " Tidak mengapalah kawan-kawan. Janganlah kita bersedih lagi. Marilah kita ke Chamang Waterfall. Kita tenangkan hati kita yang duka ini dengan air terjun dan air mata di sana. "

" Iyalah kawan-kawan. Tiada guna kita bersedih di sini. Buang masa sahaja. Lebih baik kita menyelam di Chamang Waterfall sambil minum air. " Kata Apis.

Mereka pun pergi lah ke Chamang Waterfall untuk bermandi-manda. Chamang Waterfall memang best. Ramai orang ke sana untuk berkelah di hujung minggu.

Setelah sampai disana. Mereka terus menukar pakaian.

" Bedebush!! " Bunyi airnya.

Hampir satu jam mereka mandi. Hilanglah semua duka dan lara mereka mengenai pekerjaan mereka. Mereka berazam untuk mencari pekerjaan lain sementara cuti masih panjang lagi.

Sunday, June 12, 2011

Test Market

Suatu ketika dulu, tinggal 4 orang sahabat bernama Fauzi, Farhan, Arif, dan Apis. Mereka tinggal di suatu tempat bernama Bentong. Mereka baru sahaja selesai mengambil Sijil Pelajaran Malaysia. Orang Perak kata, mike ada SPM katekor.

Jadi mereka ini tiadalah hala tuju melainkan melepak sahaja. Suatu hari terdetik di hati Fauzi untuk mencari kerja. Lalu dia pun menyuarakan hasratnya pada kawan-kawannya.

" Kawan-kawan, mari kita mencari kerja. Sudah lama kita asyik duduk melepak sahaja."

" Kita hendak mencari kerja di mana Fauzi?" Tanya Farhan.

" Mari kita pergi ke Bukit Tinggi Resort. Aku mempunyai kenalan di sana. "

" Okay, aku setuju!" Jawab Farhan, Arif, dan Apis serentak. Bersemangat betul mereka berempat untuk bekerja.

Mereka pun bertanya ibubapa masing-masing tentang hajat mereka. Mereka semua telah dipesan jangan hangat-hangat tahi ayam sahaja hendak bekerja. Mereka pun faham dan membuat kesimpulan sejuk-sejuk tahi itik tidak mengapa.

Dipendekkan cerita mereka pun pergi untuk temuduga di Bukit Tinggi.

Sesampai mereka di sana, mereka diarahkan untuk duduk menunggu di ruang menunggu. Tunggu punya tunggu bulan tak timbul-timbul. Jadi mereka menggunakan pelita untuk mengganti bulan. Akhirnya ternampaklah wajah penemuduga dalam kegelapan bilik temuduga. Nama Fauzi telah dipanggil.

" Please introduce yourself." Kata penemuduga.

" My name is Muhammad Fauzi. Im 17 years old. And i live in Bentong."

Dengan selamba sahaja Fauzi menjawab setiap soalan. Celah gigi katanya soalan introduce yourself. Tetapi apabila masuk bab give your opinion about this company Fauzi gagap. Terus terkeluar loghat,

" Maney la teman tau nak menjawapnye weh. Teman ade SPM ajey."

Lalu penemuduga memanggil pula kawan-kawan Fauzi yang lain. Ditanyalah oleh penemuduga soalan yang sama kepada mereka semua.

" Please introduce yourself. "

" Err.. Err.. Nama saya Farhan. Saya berumur 17 tahun. Sori saya tak pandai bahasa inggeris."

Begitulah juga dengan Arif dan Apis. Mereka berdua juga tidak pandai berbahasa inggeris. Ditanya bahasa inggeris, dijawab bahasa melayu. Ditanya bahasa melayu, dijawab juga bahasa melayu.

Maka penemuduga telah memberi tempoh dua minggu kepada mereka berempat untuk mendapat jawapan pekerjaan mereka. Mereka pun menunggulah sehingga masa yang ditetapkan.


Bersambung...

Thursday, June 9, 2011

Hasrat yang lalu

Cantik betul pemandangan di kampung. Indahnya suasana damai hingga mata terpukau tidak berkelip. Sungguh tenang terasa diri ini tatkala berada di kampung.

Inilah aku yang sebenarnya. Suka melihat pemandangan. Suka melihat suasana. Tidak banyak bercakap. Keadaan yang berlaku cukup membuatkan aku gembira.

Budak-budak bermain keriangan. Kelihatan sekumpulan kanak-kanak sedang berbincang sesuatu. Kecil-kecil sudah pandai berkata-kata,

" Mat, Mat, macam mana dengan Wati engko hari tu? Dapat usha tak?" Tanya Mun berseloroh.

" Wati? Huh, makan hati aku dengan Wati." jawab Mat.

" Haha makan hati? Baik makan megi Mat."

"...... " ( Mat diam tanda tidak lawak )

Aku yang berada di samping mereka tergelak kecil melihat telatah mereka. Umur baru setahun jagung sudah pandai cerita makwe-makwe. Kadang-kadang aku juga teringin untuk kembali menjadi seperti mereka. Cerita cinta monyet juga menyeronokkan.

Aku berjalan meninggalkan mereka. Aku susuri tumbuh-tumbuhan yang kehijauan. Sungguh nyaman. Banyak pokok-pokok yang tumbuh menghijau. Menenangkan sesiapa sahaja yang melaluinya.

Tetapi itu hanyalah semtara. Pada hari ini. Aku berada di Kuala Lumpur. Sungguh berbeza sekali. Suasana sangat bising dengan kenderaan yang lalu lalang. Berada di tengah kesesakan manusia memang merimaskan. Tetapi itulah bandar. Bandar mana yang tidak bising.

Aku mahu kembali.
Duduk di kampung seperti dulu.

Seperti apa yang aku hadapi sekarang. Inilah hasratku dulu yang telah aku kecapi sekarang.

Monday, June 6, 2011

Suka ke tak?

10 perkara yang aku suka. Hihihi ( ketawa tanda suka)

1. Bangun awal pagi
2. Menolong emak memasak di dapur.
3. Membasuh pinggan mangkuk
4. Menyidai pakaian semua
5. Memotong rumput di halaman rumah
6. Membasuh motor kapcai ex lima.
7. Mencuci lantai bilik air lima bintang
8. Mengemas bilik bujang
9. Mengecat rumah
10. Menampal bumbung.

10 perkara yang susah dilakukan. (ish ish ish tanda susah)

1. Bangun awal pagi
2. Menolong emak memasak di dapur.
3. Membasuh pinggan mangkuk
4. Menyidai pakaian semua
5. Memotong rumput di halaman rumah
6. Membasuh motor kapcai ex lima.
7. Mencuci lantai bilik air lima bintang
8. Mengemas bilik bujang
9. Mengecat rumah
10. Menampal bumbung.

Itulah 10 perkara yang aku suka dan 10 perkara yang susah dilakukan. Nampak seperti sama sahaja.

Benarlah kata orang, perkara yang kita suka itulah yang susah untuk kita buat. Jadi sebab itulah kita kena usaha untuk apa yang kita suka.

Suka tak?

Friday, June 3, 2011

Susah nak kawal

Sempat lagi rasanya nak update entri baru sebelum solat Jumaat ni. Harap-harap tiada golongan Adam lagi selepas ini yang masih mengadap laptop. Sekarang ni tidak mengapa lagi. Masih sempat lagi. Kemain banyak lagi perkataan lagi.

Kita selalunya akan rasa apa yang berlaku dekat diri kita. Perubahan atau perlakuan yang kita lakukan kita sendiri yang akan sedari. Aku bagi satu situasi yang kadang-kadang kita akan terfikir,

Seorang makcik akan kata,

" belilah kereta tiga, satu boleh bawa pergi pasar, satu pergi sekolah, satu pergi taman."

Lalu seorang yang berhati mulia akan cakap,

" Hihihi banyaknya makcik nak beli kereta. "

Tapi bagi orang macam aku, dalam hati aku jawap,

" Apa la makcik ni nak beli kereta banyak-banyak. Membazir betul. Tak patut tak patut!"

Memang pelik lah. Akhir-akhir ni selalu sahaja mahu naik angin. Walaupun tak terluah dengan kata-kata. Tapi bila ada seseorang cakap, mesti ada yang aku tidak puas hati. Padahal orang tu cakap dengan orang lain. Dan orang lain itu boleh jawap dengan tenang sahaja. Aku sahaja yang tidak puas hati tiba-tiba.

Kenapa entah.

Thursday, June 2, 2011

Salleh Yaakob, Pakcik, dan Razman

Nampaknya Salleh Yaakob sudah kahwin 4. Cukup kuota empat orang dalam Islam. Razman bila lagi pula kan?

Kenapa tiba-tiba aku kata Razman? Hari itu aku ada jumpa seorang pakcik ni. Muka dia lebih kurang Razman. Aku syak masa muda muka mereka memang sama. Cuma sekarang dia sudah tua dan mempunyai 4 isteri dan 25 anak. Bezanya Razman masih muda dan masih belum ada satu pun lagi. Yang sama hanyalah hidung mereka.

Apa yang lebih penting dekat sini sebenarnya aku hendak kaitkan dengan ketiga-tiga orang ini.

Aku ada terbaca tentang pasangan Salleh memberi komen dekat surat khabar, lebih kurang macam ni,

" sikap lucu abang Salleh yang membuatkan hati saya tertarik padanya."

Jadinya orang yang lucu mempunyai peluang yang cerah untuk berbini empat. Samalah macam pakcik yang aku jumpa hari tu. Boleh tahan kelakar juga orangnya.
Dan sama juga untuk Razman. Sebab Razman ni kelakar orangnya.

Maksud aku peluang ya.
Bukan bermakna hasrat.
Paham kan?

Aku tak kelakar.
Selalunya mesti dapat satu bini sahaja.
Takleh jadi ni.

post paling berjaya!

Hari ini memang berhasrat update blog dalam masa seminit.


Selamat pagi semua!

Akhirnya kini aku telah berjaya menulis dan mengupdate blog selama hanya seminit.
Bangga..!