Sunday, November 6, 2011

Bijaknya adik aku

Baru-baru ini aku pulang ke kampung. Berjumpa ahli keluarga tercinta membuatkan hatiku seronok sekali. Melepak bersama budak-budak juga satu peluang yang tidak dapat dilupakan. Budak sekarang memang bijak. Tahap kecerdasan melebihi albert enstein.

Cuba bayangkan, tengah aku tengok cerita baby geniuses. Cerita tu dia cakap inggeris. Adik aku yang kecik sekali siap boleh terangkan lagi cerita dia. Aku dulu kecik-kecik memang tak faham apa dia kata. (sekarang ni pun tak sepenuhnya faham). Tapi adik aku yang kecik tu pun boleh tahu.

" Siapa budak kembar tu dik? "

" Tu la budak yang pandai tu. Yang sorang lagi tu tak pandai. "

" Ye ye je awak dik. Paham ke dia cakap apa? "

Sekali adik aku yang sorang lagi cakap. Ala dulu kitorang dah tengok dah. Kitorang tengok bahasa Melayu punya.

Maka kakak aku turut berada di situ memerli,

" Apik kena tipu je dengan adik. "

Ceh. Patutlah pandai sangat budak-budak ni. Boleh tukar bahasa rupanya. Bijak bijak.

3 comments:

hanaahmad said...

kasihan kau kena dengan adik sendiri. sadis tahu? hue hue hue

rafiq said...

tahu tahu, tu lah kalau bijak sangat..hehe

vampire's lovex said...

hahahha...

balik sekali sekala memang senang la kena cong pasal katon sebab katon kat tv skg ulang2,..