Monday, October 17, 2011

Ulat gonggok lawa

Sekarang ni kemain banyak betul ulat gonggok dekat rumah aku. Bukan sekarang lah. Tapi dah lama dah. Cuma aku yang baru duduk sini. Tepi kiri kanan depan belakang semua ada ulat gonggok.

Tapi ulat gonggok aku ni dia lawa sikit. Tak macam ulat gonggok lain. Rupa dia macam ni.



Lawa kan?

Dia kalau boleh sampai dalam rumah dia nak masuk. Kalau sekali tengok dekat halaman mesti nampak lebih daripada 3 ekor. Kawasan rumah aku ni macam kawasan dia pulak. Memang dia boleh buat kerajaan gonggok mungkin.

Ulat gonggok ni ada harga tak?

Aku buka tawaran ni. Sesiapa yang nak ulat gonggok. Aku jual sekilo singgit. Siapa berminat boleh inbox me.

keh3

10 comments:

DuniakuAbstrak said...

goreng tepung pun sodap ni

rafiq said...

peh tempura gonggok.. tebaik tok!

oranglidi said...

Gonggok atau juga dikenali sebagai ulat gelato atau sepah bulan merupakan sejenis artropod dengan badan berbentuk silinder yang panjang. Badan gonggok mempunyai rangka luar (exoskeleton) dan terbahagi kepada antara 20 hingga 100 segmen yang bersambung-sambung. Setiap segmen mempunyai dua pasang kaki (kecuali segmen pertama selepas kepala yang tiada kaki langsung, dan beberapa segmen selepasnya yang mempunyai hanya sepasang kaki). Terdapat hampir 10,000 jenis spesies gonggok.

-dicuri dari wikipedia.

so stakat ni ulat gonggok blum ada penemuan lagi kegunaan dia dalam perubatan. tapi kaler cantik macamtu buleh buat dekorasi. hehehe

hanaahmad said...

ulat ni busuk. huhuhu

Kunang-Kunang said...

Eeeh tak berani tenung lama2 gambar tu. Berdiri bulu roma

K2r~90 said...

perh!!hensem nye ulat tuh..

rafiq said...

OL, thanx for the info! :)

agak2 kalau awet kan ulat ni boleh tampal dekat dinding. cun!

hana, betul! seratus markah.

kunang2, hehehe mesti takut serangga ni..

k2r, oi jangan tergoda sangat tau..

K2r~90 said...

dah terlambat aq baru mintak no tepon ulat tuh eok nak blind date kot..

rafiq said...

ye ye. tak baik menipu buln puase.

Putri Diana said...

umah aku pon ada gak... nak tau la... binatang ni bahaya tak??