Sunday, September 18, 2011

Pelajaran hari isnin

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini hari isnin. Indahnya hari ini. Cuaca ala sepoi-sepoi bahasa. Awan putih berlangit biru. Memukau mata sesiapa yang memandangnya. Indahnya ciptaan tuhan. Hebatnya Ilahi.

Hari ini juga hari kuliah sebenarnya. Semua pelajar berlari kesana-sini menyiapkan diri untuk ke kelas. Sebagai pelajar yang cemerlang, aku juga berlari-lari setempat demi menunjukkan sifat semangat mahu ke kelas. Menyiapkan diri sehingga tanpa disedari datang awal 5 minit ke kelas.

Gila apa datang ke kelas awal 5 minit. Tidak menepati masa lah namanya. Selalunya tepat pukul 8 pagi baru sampai ke kelas. Baru dikatakan orang yang menepati masa. Sesuailah dengan kata-kata pujangga, cepat pun tidak, lambat pun tidak.

Seperti biasa apabila sampai di kelas terus mencari tempat di hadapan sekali. Nampak jelas semangat itu tertulis di wajah , "SAYA MAHU BELAJAR!". Lalu dengan segera membuka komputer supaya tidak perlu menunggu arahan daripada pensyarah untuk membukanya. Dan ini juga akan mempercepatkan proses pembelajaran. Sungguh baik anak siapalah ni.

Hampir lima minit menunggu pensyarah yang tidak kunjung tiba. Enam minit. Tujuh minit. Tidak juga tiba. Lalu aku tidak membuang masa. Membuka blog-blog berilmiah demi tidak memhabiskan masa dengan sia-sia. Orang kata masa itu emas. Tetapi sebenarnya masa itu lebih berharga dari itu bukan.

Sedar tidak sedar hampir setengah jam aku menunggu kehadiran pensyarah. Hampir masa itu juga rupanya aku sudah membuka blog. Lama juga rupanya. Sah. Memang tiada kelas hari ini. Bagus. Siapa suruh tak tanya pensyarah.

Dalam sedar tidak sedar, aku sudah pun menyiapkan entri untuk hari ini. Ni lah yang aku belajar dalam kelas hari ini.

Ok. Boleh balik dah.

8 comments:

VFN said...

bagus betul anak murid ni.. ekkekee

rafiq said...

haha.. biaseee...!

Salwa said...

haha.mase dimanfaatkan dengan blogging.bagus tul.

rafiq said...

hehe.. jangan buang mase.. rugiii

DuniakuAbstrak said...

hamboih kemain lama menaip sampai setengah jam

rafiq said...

eh setengah jam tu biase. kadang2 sampai setengah hari menaip.

miratun madihah said...

pelajar yang bagus :)

rafiq said...

komen yang bagus :)