Saturday, July 16, 2011

Pameran pedang Rasulullah

Semalam hari Jumaat. Aku baru balik dari menjelajah ke Shah Alam. Pusing sana pusing sini. Jalan sana jalan sini. Aku nak pergi Masjid Shah Alam je semalam. Tapi dapat pakej melewati kilang-kilang di Shah Alam. Best bukan? Macam-macam tempat menarik yang aku lalu seperti kilang coklat, kilang megi, kilang gula, dan kilang nestle. Boleh kata memang penuh kilang di Shah Alam tu. Menarik sungguh Shah Alam.

Itu belum kira jalan dekat sana. Ada jalan P.Ramlee, jalan A.Ramlee, jalan Z.Ramlee dan pelbagai lagi jalan lagi. Itu contoh nama jalan saja. Nama betul dia aku tak ingat. Tapi memang banyak lah jalan dia. Dengan roundabout nya lagi. Macam-macam roundabout aku jumpa. Bentong mana jumpa benda-benda camni. Tu aku jakun tu.

Tapi yang paling best lah aku dapat pergi semalam ialah bila sampai perkarangan Masjid Shah Alam. Aku sampai sebelum solat Jumaat. Beruntung gila aku dapat berada di sana semalam.

Sampai sana ada Pameran Pedang Rasulullah. Mula-mula aku tengok banner dia pun aku dah terkinja-kinja nak tengok pameran. Aku ingat nak gerak terus je. Tapi aku masih ingat lagi aku ni lelaki, aku pun solat Jumaat dulu sebelum ke pameran. Lepas solat terus berlari ke sana.

Masuk saja boleh tengok semua replika pedang yang digunakan Rasullulah dan para sahabat R.A. Ada pedang yang digunakan oleh Rasulullah dari muda sehinggalah di setiap perang-perang memperjuangkan Islam. Ada satu pedang digunakan Saidina Ali tu paling besar. Nama pedang tu zulfiqar. Aku tengok pun dah tahu berat. Memang tak daya kita nak mengangkatnya. Dan banyak lagi pedang-pedang lain zaman sahabat dahulu. Aku ingat pameran replika pedang sahaja ada dalam tu. Rupanya macam-macam lagi ada. Mashaf quran, alatan-alatan sunnah Rasulullah, dan gambaran rumah Rasulullah.


Dan yang paling best sekali dan aku paling suka sekali ialah gambaran rumah Rasulullah. Memang macam betul. Dari ruang tamu, ruang solat, ruang memasak, bilik saidina Fatimah, sehinggalah bilik Rasulullah. Semua peralatan yang digunakan Rasulullah juga dipamerkan. Aku teruja betul duduk dalam rumah tu. Rasa macam dalam keadaan sebenar. Tak sanggup aku nak keluar semalam. Rumah Rasulullah kecil je. Tak macam zaman kita sekarang rumah sampai cecah langit. Tapi tu la penghulu segala nabi dan umat. Baginda nak tunjukkan contoh bahawa tak perlu rumah besar-besar ni. Rasulullah pentingkan agama.

Aku rasa bersyukur sangat dapat pergi ke pameran tu semalam. Bukan mudah dapat peluang macam ni. Orang Shah Alam kalau tak pergi memang rugi. So siapa yang duduk dekat dekat tu jangan lepaskan peluang ni.

Nak tahu lebih lanjut boleh pergi SINI, SINI, dan SINI.




p/s, kemain panjang entri kali ni. aku terlebih rajin.
p/s, syukur dapat sambung belajar di UMP. (nanti aku update)
p/s, aku mungkin tak update selama 40hari. mahu keluar di jalan Allah.
p/s, doakan aku kawan. tumpuan di bulan Ramadhan. tak boleh update sangat.

19 comments:

Bella Bell said...

teringin nak pergi dan tengok kalau boleh :)


dapat smabung belajar? congret dear :D




^^

Anonymous said...

hak3..mara btul tuh..sowi la der,saje nk nyakat ko..raye t ak mintak mahap la kt ko ye..neway congrats beb smbg ump..tcabar lak ak ko bakal degree holder..peh -hana harajuku :P-

Pyka Rahmat said...

gua kagum benda benda macamni.

hanaahmad said...

weh! turun shah alam tak roger! haha. tahniah dapat UMP. kau ni bawak2 la kuar sket dari Pahang tuh. haha...

Hana kat atas tu bukan aku kan? ceh prasan lak. ekekek

Kapten Atok said...

bulan puasa ko update dakwah

DuniakuAbstrak said...

macam best..jeles....mencik!

nawal addina said...

taniah :)

ekyn said...

wow!!good for you...but jgn risau,ramai ag yg suke blog rafiq ni..lg2 kin...hehe...tmbhkan amal di bln ramadhan...semoga mdpt keberkatanNya...aminnn...

vampire's lovex said...

alhamdulillah,lelaki sejati rupa nya kau.masih ingt smyg jumaat hehe,,,

oiiitt,,mana menghilang ?? kemain seminggu tak hapdet blog haaaaaaaa

vampire's lovex said...

tahniahhhhhh,dapat sambung belajar !! sama uni dengan pakwe aku ... haha..

selamat ramadhan,selamat hari raya :)

ekyn said...

e eh...betol la...mane rafiq ni...wt amal jariah ke ni...sabo...weyh cpt la komen...

ekyn said...

anyway ump tu kt pahang je en?

K2r~90 said...

ooooooooooooo macam ni ah x ajak orang ..

Anonymous said...

What's Going down i'm new to this, I stumbled uρon this I hаvе found It
absolutеlу helpful and it hаs aidеd me out loaԁs.

I am hopіng to contribute & help other customeгs liκе its aided me.

Good job.

Also visit mу wеb blog fast loans on weekend

Anonymous said...

І wіll immediаtely clutсh your
гss feed аs І can't find your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

Here is my site; debt Consolidation Loan

Anonymous said...

I'm sure I saw a youtube vid put on here, with some good advice on this. I can't seem to see the link.



Feel free to surf to my web blοg :: fast same day cash loans

Anonymous said...

So іts question time, do we get the opportunity to аsk
anything?

My site ... fast loan

Anonymous said...

Nеed some extra writing on this - any advicе
coveгing ωhat I could read oг what foгums I might join?



Heгe is mу ωeb page: easy fast loans

Anonymous said...

So much for havіng а go at this myself, I wоn't be able to do it. I think I'll
just leaгn аbout it inѕtead.


my homepаge; fast cash till payday