Thursday, July 14, 2011

Berkenan dengan sayur

Tadi aku nak makan nasi. Ada lauk ikan goreng. Ada sambal telur. Ada ikan masak merah. Ada telur goreng. Dan ada sayur. Amboi banyaknya lauk. Macam-macam ado. Biasalah rumah mak bapak. Tak macam bujang dulu. Nasi dengan kicap je. Syukur tau.

Tapi dalam banyak-banyak lauk aku ambil satu lauk je. Iaitu sayur. (kembang hidung). Ya lah mana tak kembang peberet aku sekarang sayur. Dulu punya tak suka. Sekarang kemain suka siap berazam nak buat vege fans club dekat facebook. Okay cukup pedaah.

Dalam pada kembang hidung tu aku kaut nasi. Nasi aku letak dalam pinggan telur. Pesen malas nak ambil pinggan baru. Sambil jimat sabun cuci pinggan. Sekarang lauk dah ada dua. Telur dan sayur. Aku teruskan makan. Tiba-tiba teruskan makan. Bila mula makan entah.

Okay. Ini bukan cerita pasal telur dari entah mana datang tau. Ni telur dijamin selamat sebab baru goreng. Tengahari tadi takde lagi telur ni. Ni malam punya la ni.

Aku pun makan dengan ingat bismilllah. Tengah-tengah makan tu tiba-tiba sayur habis pula. Aku tak cuak. Aku rilek je sebab atas meja ada lagi sayur. Aku tambah lagi sayur. Hadomak ini pun nak bagitahu ke. Kesal.

Tiba-tiba perut lapar jadi kenyang. Dan aku pun gembira.

Ah sudah. Serius aku hilang kawalan. Im lost. Aku nak cerita apa sebenarnya?

Oh. Sebenarnya aku nak cerita aku suka sayur je. Hampir ke lain pula lepas nya. Okay disebabkan suka sayur, aku adalah menanam sayur sikit di belakang rumah aku. Ada bayam, sawi, bendi, petola, peria, cili, betik, terung, dan labu air. Aku nak tunjuk gambar. Tapi takde camera dslr nikon3100 pula. So tak dapatlah tunjuk.

Itu saja untuk kali. Harap anda terhibur dengan cerita saya. Eh apahal? Siol lah. Puii. Jangan nak terhibur sangat lah kan.

'I loveee to plant'

18 comments:

Elyana Ahmad ツ said...

hahaha.suka sayur ye,

vampire's lovex said...

hahahaha...

sayur apa nye pun ko tanam..sayur tumbuh sendiri ehhh..wakaka..

sayur kangkung sedap ohhh..pehhh pehhh

DuniakuAbstrak said...

tanam sayur diiringi dengan hati yang tulus dan kudus

rafiq said...

elyana, ya ya.. hahaha jom gelak..

esah, lu memang nak kena nye pun. wa memg ade tanam nye la pun.. tak caye meh sini kau meh sini..haha

ayul, mestilah nye pun.. baru sayur tumbuh sihat dan subur nye pun.. haha

CWL wanie LovelA said...

oh sayur

Tan Tin Ton said...

hahaha, ingat kan nak cerita pasai pa, rupanya pasai sayur .LOL

Misshy Innz said...

tanam sayur dengan harapan kau yang makan , bukan p jual kat apek eh .

rafiq said...

wanie.. oh...wanie..haha

tantin, tu la pasainya pun.. LOLIPOP.. haha

innz, harapan nk jual.. tp ade sikit2 je.. harapan tgl harapan je la..haha

Anonymous said...

naper entry ari ni x mcabar minda ak?cpt cari idea buat ak gelak cpt...haha -hana harajuku :P-

pha is said...

banyak jugak yg ko tanam... hehe

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

aq sayur2 terpilih je yg boleh lalu kat tekak... haha~

cik helena said...

eiii ghase nak cubit2 ko..

vidadarisakura said...

me toooooooo

Ayied Zudin Hashim said...

singgah entri ni .. nak wat club sayur kt fb ker ? huhu, nak juin. :)

Kapten Atok said...

Presiden Kelab sayur

rafiq said...

hana kona, lu memang nak kena rembatt.. wa ada senggatt oh..

phais, byk tk byk la brader..hehe

izzat, kompom tk minat sayur. anda direject..haha

cik helena, nak rasa cubit2 ko..haha

vi, sbuk je nk same. haha

ayied, tenkiu singgah. acah ma labu je la nk wat. hadomakk

atok, dah ade ke?cer search cer..

Liyana Zahim said...

Ooo bgitu ek? Cam cite nk bentang polisi je pdhl cite suke sayo.. Adoh... Sabo jela.. Wakakakakak~

rafiq said...

ni wat i syg u lebey sebab u sabar..hahaha