Suatu ketika dulu, tinggal 4 orang sahabat bernama Fauzi, Farhan, Arif, dan Apis. Mereka tinggal di suatu tempat bernama Bentong. Mereka baru sahaja selesai mengambil Sijil Pelajaran Malaysia. Orang Perak kata, mike ada SPM katekor. 

 Jadi mereka ini tiadalah hala tuju melainkan melepak sahaja. Suatu hari terdetik di hati Fauzi untuk mencari kerja. Lalu dia pun menyuarakan hasratnya pada kawan-kawannya. " Kawan-kawan, mari kita mencari kerja. Sudah lama kita asyik duduk melepak sahaja." " Kita hendak mencari kerja di mana Fauzi?" Tanya Farhan. " 

Mari kita pergi ke Bukit Tinggi Pahang. Banyak tempat menarik di Bukit Tinggi. Aku mempunyai kenalan di sana. " " Okay, aku setuju!" Jawab Farhan, Arif, dan Apis serentak. Bersemangat betul mereka berempat untuk bekerja. 

 Mereka pun bertanya ibubapa masing-masing tentang hajat mereka. Mereka semua telah dipesan jangan hangat-hangat tahi ayam sahaja hendak bekerja. Mereka pun faham dan membuat kesimpulan sejuk-sejuk tahi itik tidak mengapa. 

 Dipendekkan cerita mereka pun pergi untuk temuduga di Bukit Tinggi. Sesampai mereka di sana, mereka diarahkan untuk duduk menunggu di ruang menunggu. Tunggu punya tunggu bulan tak timbul-timbul. Jadi mereka menggunakan pelita untuk mengganti bulan. Akhirnya ternampaklah wajah penemuduga dalam kegelapan bilik temuduga. Nama Fauzi telah dipanggil. " Please introduce yourself." 

Kata penemuduga. " My name is Muhammad Fauzi. Im 17 years old. And i live in Bentong. Baca tempat menarik di Bentong " Dengan selamba sahaja Fauzi menjawab setiap soalan. Celah gigi katanya soalan introduce yourself. Tetapi apabila masuk bab give your opinion about this company Fauzi gagap. Terus terkeluar loghat, " Maney la teman tau nak menjawapnye weh. Teman ade SPM ajey." Lalu penemuduga memanggil pula kawan-kawan Fauzi yang lain. 

Ditanyalah oleh penemuduga soalan yang sama kepada mereka semua. " Please introduce yourself. " " Err.. Err.. Nama saya Farhan. Saya berumur 17 tahun. Sori saya tak pandai bahasa inggeris." Begitulah juga dengan Arif dan Apis. 

Mereka berdua juga tidak pandai berbahasa inggeris. Ditanya bahasa inggeris, dijawab bahasa melayu. Ditanya bahasa melayu, dijawab juga bahasa melayu. Maka penemuduga telah memberi tempoh dua minggu kepada mereka berempat untuk mendapat jawapan pekerjaan mereka. Mereka pun menunggulah sehingga masa yang ditetapkan. Bersambung...

11 Comments

komen sikit?

vampire's lovex said…
lorhhh bersambung la pulakkkk.... =.,=


cepat next episod. hehe
Razman said…
maka tidaklah kerja itu kunjung tiba,

komen bersambung.....
lah bersambung pulak komen!
cepat sambung!
Firdaus Life said…
wess asal aku x nampak pon update blog ko.. aku masukkan dalam blog list The Best Blog ye
entah. aku pun tak nampak update blog aku.

nyway thanx sebab list The best blog walaupun blog tak berape best ni.
hanaahmad said…
atenye...bersambung la plak yob???
hana, gitu la gamaknye yah..

cikhelena, tungguuuuu
kero - chan said…
sambung la lelaju..
Duniakuabstrak said…
punyalah nebes sampai lupa nak speaking
Previous Post Next Post