Thursday, June 9, 2011

Hasrat yang lalu

Cantik betul pemandangan di kampung. Indahnya suasana damai hingga mata terpukau tidak berkelip. Sungguh tenang terasa diri ini tatkala berada di kampung.

Inilah aku yang sebenarnya. Suka melihat pemandangan. Suka melihat suasana. Tidak banyak bercakap. Keadaan yang berlaku cukup membuatkan aku gembira.

Budak-budak bermain keriangan. Kelihatan sekumpulan kanak-kanak sedang berbincang sesuatu. Kecil-kecil sudah pandai berkata-kata,

" Mat, Mat, macam mana dengan Wati engko hari tu? Dapat usha tak?" Tanya Mun berseloroh.

" Wati? Huh, makan hati aku dengan Wati." jawab Mat.

" Haha makan hati? Baik makan megi Mat."

"...... " ( Mat diam tanda tidak lawak )

Aku yang berada di samping mereka tergelak kecil melihat telatah mereka. Umur baru setahun jagung sudah pandai cerita makwe-makwe. Kadang-kadang aku juga teringin untuk kembali menjadi seperti mereka. Cerita cinta monyet juga menyeronokkan.

Aku berjalan meninggalkan mereka. Aku susuri tumbuh-tumbuhan yang kehijauan. Sungguh nyaman. Banyak pokok-pokok yang tumbuh menghijau. Menenangkan sesiapa sahaja yang melaluinya.

Tetapi itu hanyalah semtara. Pada hari ini. Aku berada di Kuala Lumpur. Sungguh berbeza sekali. Suasana sangat bising dengan kenderaan yang lalu lalang. Berada di tengah kesesakan manusia memang merimaskan. Tetapi itulah bandar. Bandar mana yang tidak bising.

Aku mahu kembali.
Duduk di kampung seperti dulu.

Seperti apa yang aku hadapi sekarang. Inilah hasratku dulu yang telah aku kecapi sekarang.

9 comments:

hanaahmad said...

rindu! kat kl ni hirup asap jela.

rafiq said...

hirup asap mesti keluar angin kan..

hanaahmad said...

haha....sbb tu perut buncit. haihhh..

oranglidi said...

skali baca macam tulisan dalam novel plak. hehe. nice one la.

bab budak2 bermakwe tu, zmn skang ni x yah cite la.. macam2 hal. ko penah cite monyet la kira kan? hahaha

kampung still de best la

cik helena said...

tak pernah duduk kampung T__T

rafiq said...

hana, comel tu buncit..keh2

oranglidi, aku ada niat nak wat novel.. suka tak?

cinta monyet tu mesti penah punya kan.. huhu

cik helena, rugi3.. duduk kg la bestt..

vampire's lovex said...

rndu zaman cnta monyet ke rndu awek zaman cnta monyet2 hehh.. haha

rafiq said...

tu pun rindu jugak. rindu nak pau makan kantin.keh2

Anonymous said...

kesalahan tatabahasa-byk pokok2..yg betul-byk pokok...hehe