Sunday, May 15, 2011

Ali dan Raju

Kucing itu Ali.
Tikus itu Raju.

Ali hidup mewah. Ali hidup dalam istana. Setiap hari Ali diberi makan makanan sedap. Sisa makanan memang Ali tak pandang.

Raju hidup sederhana. Raju hidup di tepi lorong-lorong gelap. Makan pakai Raju tidak menentu. Raju tidak kisah. Apa yang ada Raju boleh makan.

Ali seorang yang paling kuat di kalangannya. Nampak sahaja Ali, penduduk istana kecut perut. Ali bagai abang-abang disana. Hero nombor satu antara kucing.

Raju lemah. Dalam banyak-banyak tikus, Raju lah paling lembik. Selalu dibuli. Disuruh itu disuruh ini. Raju ikut sahaja. Dia tidak mampu melawan.

Satu hari Ali duduk depan istana. Ali terserempak dengan Raju. Raju lalu depan Ali.

Tapi Ali tak buat apa. Ali tengok sahaja Raju. Ali jadi tak kuat. Raju jadi slumber. Ali tak tangkap Raju. Kenapa Ali tak tangkap Raju. Sebab Raju besar sangat. Besar Raju lebih kurang besar Ali. Sebab tu Ali takut dengan Raju.

Ali jadi manja.
Raju makin selamba.

Tamat kisah Ali dan Raju.

Apa yang kita fikir akan,
sama macam ni.

Suatu hari kita nampak lori tangki bawa laju. Dalam hati akan kata, lajunya lori ni. Mesti company dia kaya. Beli lori canggih. Enjin turbo macam ferrari. Tetapi hakikatnya, lori tangki tu tiada isi. Company tak mampu nak beli minyak petrol. Sebab tu bawa kemain laju lagi.

Jadi apa patut kita kata?

Jangan menilai dari luaran sahaja. Dalaman kita tak tahu. Dont judge a book by its kulit.

10 comments:

Freaky said...

haha aku pening bro bace cerita ko. hahaha

miss.Addin said...

haha , :) tak kenal maka tak cinta pun boleh kan ?

rafiq said...

freaky, sori la. aku pun pening bila baca balik.

addin, lebih kurang begitulah :)

-li.zue- said...

paham kesimpulan aje.



jangan suka sangat buat penilaian sendiri :)



cite lori dgn ferrari tu siyes tak pahanm. hahah ;p

DuniakuAbstrak said...

maka jgn terlalu yakin dengan first impression

lepas tu Ali dengan Raju lepak mapley ke?

K2r~90 said...

fuhlamak der!

ni cth pling cun pnh guwa bace!

dalilakadir said...

ni out of story..teringat abg aku dulu darjah 5,buat karangan BM berdasarkan gmbr.abg aku buat tikus mengejar kucing.tikus makan kucing.bla bla bla..sebb gambr tikus lg besar dr kucing..

kan dh ckp out from story..hiih

oranglidi said...

aih. aku tertipu. aku igtkan entri sempena satu malaysia. ada ali dan raju.

si cebbie cholet said...

sokonngg

rafiq said...

lizue, nasib baik buat kesimpulan. kalau tak ape pun tak paham kan. cte lori tu sebenarnya nak bagitau jgn bawak lori laju2.

ayul, betul. walaupun fisrt impresion tu penting. Ali Raju tido sebumbung kot.

k2r, kak der paham ekk..

dalila, betul la tu. tikus sama besar ngan kucing. tu yg kucing jadi penakut.

oranglidi, teh tarik 1! tv 1!

cebbie, yes! tenkiu.