Thursday, April 28, 2011

Tanpa motif

Suatu hari mereka berjumpa kembali setelah 10 tahun terpisah. Di satu kedai makan lorong haji taip.

Buku: Eh, awak ni Muka kan?

Muka: Ya saya, eh Buku. Lamanya kita tak jumpa. Mana kau sekarang?

Buku: Aku sibuk lah 2 3 tahun ni. Macam-macam kerja aku nak kena buat.

Muka: Yeke Buk, kerja apa kau buat sampai sibuk sangat tu?'

Buku: Jom kita duduk dulu Muk. Nanti aku ceritakan.

Duduk lah Muka dan Buku di salah satu meja di dalam kedai tersebut.

Buku: Macam ni Muk. Aku hari-hari kena melayan macam-macam karenah. Busy betul aku. Takde masa nak berehat. Kerja aku merawat orang sakit.

Muka: Sibuk juga kau ya. Tapi dalam sibuk kau aku rasa aku lagi sibuk Buk.

Buku: Apa pulak kerja kau?

Muka: Aku punya kerja kena tadah telinga hari-hari dengan pedang kau tahu. Berdarah telinga ni hari-hari.

Buka: Peh, ganas betul kau! Maksud aku. Kerja kau. Memang ganass. Apa kerja kau.

Muka: Aku penadah pedang lah. Aku ada cadangan lah. Apa kata kita bergabung? Dapatlah kita kurangkan beban kerja kita kan.

Buku: Bijak cadangan kau. Marilah kita bergabung.

Dipendekkan cerita Muka dan Buku bergabung kerja. Kerja mereka menjadi lebih mudah.

Buku: Aku rasa kita kena beri nama pada kerja baru kita. Kau ada idea?

Muka: Ya. Apa kata gabungkan nama kau dan aku. Mukabuku. Sedap tak?

Buku: Tak sedap lah. Biar bunyi arab sikit. Facebook. Ha baru sedap.

Muka: Ok cantik! Aku setuju.

Bekerja lah muka dan buku dengan bekerja sama. Setiap hari mereka melayan karenah manusia sambil merawat orang yang sakit hati, sakit jiwa, putus cinta, putus haip, dan macam-macam lagi. Mereka juga saling menahan pedang-pedang yang dikeluarkan oleh mulut manusia.

Jasa Muka dan Buku sangat besar. Mereka berbakti hingga ke hari ini.

9 comments:

Misshy Innz said...

ini asalnya facebook .
ooooo `

rafiq said...

terer kan facebook?

Freaky said...

ahaa memang terrer... centre of communication :)

rafiq said...

facebook tempat meluah perasaan!

DuniakuAbstrak said...

tadah telinga tu hari-hari

lea said...

asal usul facebook?

Liquid said...

mark zuckenberg pn tataw cite ni... hebat ko...

sue. said...

nice entri lah babe......
ok..cpt join tau...sue tunggu..

susuepekatmanis.

rafiq said...

ayul, mane tak nye. hari2 orang memaki dlm fb.

lea, ni rekaan saje maa..

liquid, aku bab2 mereka ni boleh la. tapi kalau ko nak rasa fakta pun okay jugak.

sua, tenkiu.. okay2 tunggu balik dari bercuti tau.