Friday, March 25, 2011

Dua budak hitam

Sudah lama tidak mengarut dalam laman blog ini. Sedangkan mengarut amat penting dalam perkembangan industri blog tanah air.

Suatu ketika dulu, ketika zaman kegemilangan hang tuah, pada masa ini maher zain pun tiada lagi. Maher zain, saiful apek, man raja lawak pun tiada lagi. Pada masa inilah cerita ini bermula.

Di suatu kampung yang kecil, tinggal dua orang pemuda yang sangat aktif bermain. Mereka selalu bermain di atas pokok. Jika tak main di atas, mereka akan bermain di bawah pokok.

Suatu hari dua pemuda ini telah keluar dari rumah masing-masing untuk pergi bermain di pokok. Mereka telah berjumpa di pertengahan jalan. Kelihatan salah seorang pemuda itu berwajah muram. Lalu ditanya oleh pemuda yang seorang lagi mengenainya.

'Sot, kenape kau nampak panas saja ni?'

'Mana tak panas Mat, kakak aku buat salah. Aku yang kena marah dengan mak aku.'

'Habis apa perancangan kau?'

'Jom kita lari rumah?'

'0k jom. Aku pun selalu kena marah dengan bapak aku.'

Dipendekkan cerita mereka pun lari dari rumah. Mereka telah pergi ke atas pokok. Mereka berdua telah meninggalkan rumah mereka dari pagi hingga tengahari.

Tiba-tiba perut Sot berbunyi.

'Bzzz bzzz'.

Mereka berdua terkejut. Mat telah bertanya kepada Sot, 'Sot, kau lapar yee?'

Sot menjawab, 'Eh mane ade. Aku kenyang la. Tadi baru lepas makan hambeger.'

Lalu mereka sambung bermain tanpa menghiraukan hari sudah lewat petang. Waktunya sudah hampir maghrib. Sot dan Mat masih tabah hatinya tidak mahu balik rumah.

Apabila hendak azan maghrib ayah Mat telah menjerit sekuat hati memanggil Mat. Habis satu kampung mendengar panggilan ayahnya itu. Mat berasa sungguh seram. Lalu Mat pun balik rumah.

Sot yang terpinga-pinga keseorangan juga balik rumah kerana berasa sangat lapar. Dia rindu pada masakan ibunya. Dia telah berjanji pada dirinya bahawa dia tidak akan lari rumah lagi.

Moral1-hargai jasa ibu dan ayah yang telah membesarkan kita.
Moral2-takutlah pada orang tua.

*cerita ini rekaan semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan penulis mahupun kawan penulis.

2 comments:

oranglidi said...

ahh. konpem ko cerita pasal ko masa kecik lari dari rumah kan? taknak ngaku plak. hahahahhaa!

rafiq said...

oi kan dah tulis takde kene mengena tu. ni cite sebelum aku lahir lagi.