Wednesday, November 17, 2010

Kisah tiga bersaudara

Pada suatu masa dulu. Tinggal 3 remaja yang kacak lagi bergaya. Mereka ada pertalian darah kerana 3 remaja itu merupakan sepupu.

Ketika itu, mereka sedang sibuk. Ada kenduri kahwin sepupu mereka juga.

'man, cd lagu pengantin takde ni. Jum pegi beli?'
'0k. Jum'

Dalam kesibukan orang ramai. Mereka keluar ke bandar mencari cd lagu pengantin. Seperti simpulan bahasa, mereka 'curi tulang' seketika. Jumpa kedai terus pilih-pilih.

' yang mane best ni pali?'
' k0 cari yg saloma nyanyi. Ape tah lgu die. Tapi best la.'
'ok2'

Mereka mencari dengan bersungguh-sungguh. Kesungguhan mereka sangat kelihatan melalui wajah masing-masing. Mungkin pada masa ini jika siti nurhaliza lalu sebelah pun mereka tidak perasan.

'eh, yg ni tk best ke? Slmt pngntin bru. Tp bkn sal0ma nyanyi.'
' x best x best. Nk yg sal0ma nyanyi gk.'

Mereka terus mencari. Lebih gigih lagi. Tak usah ditanya jika lisa surihani lalu. Memang tidak perasan. Dan akhirnya terjumpa.

'haa. Ni saloma nyanyi. Siap ada lgu k0mpang lg. Bli yg ni lah.'
' ok2 pegi byr.'
' eh k0 la pegi byr. Duit kt k0.'
' mane ade. Ko x ambik ke kt pkcik?'

Mereka saling berpandangan. Mengharapkan duit sudah diambil dari pakcik (bapa saudara mereka). Rupanya hampa. Masing-masing tidak bawa duit.

Maka mereka pulang dengan tangan kosong. Mereka ketawa sepanjang perjalanan balik kerana kebodohan mereka sendiri.

Mesej yang hendak disampaikan dari cerita ini ialah jangan lupa membawa duit untuk membeli cd pengantin. Jika lupa jadilah macam 3 saudara diatas. Minyak kereta habis. Cd pengantin tak dapat.

7 comments:

Liquid said...

tiga saudara ni, msti salah seorang nye ko kan... ehehehe

I n n z said...

ni mesti cite kau ni .

.rafiq. said...

liquid, eh mane ade mane ade. Mase ni aku pun tak lahir lg.
Innz, bukan2. Ni dpt ilham dr mimpi cite ni.

cik helena said...

kompom cite ko!hahaha

CiK LeHa said...

mmg konpem cte awk..hahaha...
lg xmau ngaku...

oranglidi said...

cih btul la. boleh plak tak bawak duit hatta 20 ringgit..

.rafiq. said...

cik hel, haha. konpom salah.
leha, mane leh ngaku. tak baik. haha
OL, haha masing2 tgh kering.