Friday, October 29, 2010

Menjadi periang

Orang pernah berkata kalau kita mahukan sesuatu kita harus tunjuk dan buktikan yang kita betul-betul mahukannya. Aku selalu menginginkan keriangan. Bukan taman keriang. Tetapi aku mahu menjadi seorang yang periang.

Keadaan aku sekarang langsung tidak seperti orang yang periang. Kalau kamu tengok muka aku pasti kamu semua trauma kerana takut. Wajah aku sangat garang. Percakapan aku sangat mendebarkan.

Aku pernah terbaca satu artikel tentang manusia. Jika mahu jadi seorang yang riang dan ceria dia mesti berani mengaku tentang hasratnya. Bukan berkata seperti, "aku memang begini. Susah ketawa susah bercakap".

Aku sedar memang agak tertekan jika tidak pandai bercakap. Aku tidak banyak bercakap. Aku tahu orang yang suka bercakap dan ceria mudah mendapat kawan. Itulah yang aku mahukan. Aku mahu jadi seorang yang banyak bercakap dan ceria. Bukan hanya berdiam diri apabila orang di sekeliling berbual.

Agak kurang selesa jika berada dalam situsasi kita berdiam tetapi orang di sekeliling asyik berbual. Melalui penulisan ini mungkin orang tidak sedar bahawa sebenarnya penulis seorang yang pendiam.

Aku sebenarnya mahu berubah. Aku mahu jadi ceria. jadi periang. Pernah seorang kawan beritahu aku,

"ala susah-susah sangat kau hisap ganja. mesti ketawa sepanjang masa."

Lepas dengar macam tu aku terus pergi kedai runcit membeli ganja dan menghisapnya. Okeh dah gembira.haha. Okay-okay hanya bergurau. Memang agak heaven jika kedai runcit ada jual ganja. Ini bukan zaman P.Ramlee ganja ada jual tapi belacan tak jual.

Maka hanya satu cara yang boleh buat aku berubah. Ya. Sememangnya aku boleh. Aku sangat berpegang dengan prinsip 'usaha tangga kejayaan, jangan mengaku kalah'. Sedangkan main carrom tinggal satu buah saja boleh menang lawan orang yang dah ambil semua buah lain. Inikan pula hendak menjdai periang. Pasti boleh.

Langkah pertama aku perlu senyum. Baiklah. Mari senyum ramai-ramai. :) :) :) (wajah senyum kambing)

4 comments:

Liquid said...

senyumlah... senyumlah... ahai cik mek molek...

lagu m daud kilau kot. kalo hari2 ko dgr mesti ko menjadi periang tanpa semena-mena.

.rafiq. said...

ee. pemalu pulak nak jadi camtu.

karenadia said...

sy pn ada msalah yg sama...tak tahu mcm mana nk ubah...stress tgk org lain happy je..

Anonymous said...

sy pOwn mcm tue jugak..sy jeles tgk org lain ade kwn tp sy..klau sy prgi skolah mesti duduk sorang2..xde sape pOwn nk kwn ngan sy..bukan setakat pendiam..malahan x matang..lg satu cara pemakaian sy selekeh..klau dgn keluarga @ sepupu bkn main riang lg sy ..tp bila gi skOlah terus diam..kadang2 raser x nak gi skOlah..sbb tiada sapa pOwn layan..kesian kn..