Tuesday, May 4, 2010

Sempena dua ratus


Selamat hari jadi yang ke 2 ratus untuk entri aku yang ke-200. Sempena ini aku ingin menyatakan bahawa blog ini sudah tua. Rupanya seperti kura-kura yang boleh hidup dua ratus tahun. Maknanya umur dua ratus tahun blog ini lebih tua dari umur manusia biasa. Jadi mari kita kira berapa banyak dua ratus disini.

Baru sahaja tadi aku melangsungkan bercakap untuk muet. Kalau hendak diikutkan orang akan panggil sebagai speaking. Boleh tahan juga soalan dia tadi. Soalan senang lenang bak bersila di atas katil. Tetapi apabila mahu mula bercakap tiba-tiba penyakit tekak datang. Terlalu banyak 'em-em'. Itu sebenarnya ketika tekak berasa gatal-gatal.

Satu-persatu masalah sudah selesai. Tidak perlu fikir lagi tentang itu. Sekarang tumpuan kepada yang lain. Masalah lain akan datang lagi. Apakah masalah itu? Adakah masalah besar? Kau tidak perlu tahu, bukan masalah kau. Biarlah aku sendiri yang menanggung masalah ini. Ceh hak tui.

Masih lagi aku teringat. Semalam baru menjawab ujian. Sangat senang hati bak menghiris bawang merah. Eh menghiris bawang susah juga nanti boleh pedih-pedih mata. Baiklah sangat senang hati bak menyedut angin. Pensyarah benarkan meniru. Bak kata pensyarah, " saya tak kisah awk meniru, janji awk buat sendiri ".

Aku membuat kesimpulan melalui perkara yang tersimpul ini. Kita harus meniru untuk membuat ujian. Sekian dari aku. Majulah tiru untuk ujian.

10 comments:

dayangredzuan said...

la ujian boley meniru..
bgus betul..
wakaka
tp baguskah?

Razman said...

tak kisah tiru, janji buat sendiri. apa yang buat sendiri? bancuh adik sendiri?

reen_sofee said...

aku pon baru jek abes speaking test weh.
huuhuhuhu
kalo speaking test cam ne nak meniru weh?
hahah

abe long said...

public speaking aku hancussss
hahahahaha
cakpa bunyi xmcm english daaaaaaa

.rafiq. said...

dayang: tak payah tanya dah tau bagus.haha

razman: bancuh air kelapa pekat manis. haha

reen: kau tiru gaya examiner. tak kisah janji tiru.

abe long: harap kau banyak bersabar.

NABHMM said...

salam dik,
muet speaking dpt soalan apa?
pasal what do teenagers expect from their parents nowadays ke?

.rafiq. said...

wslm bang, kak,
eh btul la. camne tau ni. awk examiner sy ke.. :P

.rafiq. said...

eh akak.. rupanya..

chokio_nia said...

haha..sengal la ko..ade ke wat konklusi mcm tu..eh..lyn mencari konklusi jap..

.rafiq. said...

layan la kau sampai besok :))