Boring.

Bila boring entri pun panjang.

Aku tengah boring sebenarnya ni. Sebab itu lah aku mahu tulis blog sekarang. Tapi bila selalu tulis blog pun boring juga. Ini lah manusia buat apa pun banyak kali mesti ada boring.

Aku mahu ambil satu perkara yang TAK boring la. Kenapa? Sengaja sahaja. Aku tahu apa yang memang takkan boring. Satu contonhnya ialah ibu yang tidak pernah boring menjaga anaknya. Ibu sememangnya tidak pernah boring walaupun penat lelah. Betul tidak? Begitu juga bapa memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Bapa juga tidak pernah boring berbuat demikian.

Sebenarnya perkataan boring ini adalah berasal dari negeri orang putih. Tetapi aku sudah merasakan ia seperti perkataan bahasa melayu. Kerana apa ialah kebanyakan orang melayu menggunakan perkataan ini sehingga ditanya kepada kanak-kanak,

" ADIK, AKAK BOSAN LAH HARI NI! "

" HAH BOSAN? APA TU KAK? "

" BOSAN PUN KAU TAK TAHU. BOSAN TU BORING LAH!"

" OH YEKE, SAYA PUN BORING NI KAK "

Lebih kurang macam itu lah contohnya. Jadi tidak kisahlah jika aku menggunakan perkataan boring ini untuk menulis ya?

Rumah aku sekarang tinggal tiga penghuni sahaja. Bak kata kawan aku yang paling gila, " RUMAH NI DAH MACAM GUA ". Okay takde lah gila mana kawan aku. Waras sahaja seperti manusia biasa.

Seingat aku, penghuni asal rumah sewa aku ialah sepuluh orang semuanya. Tetapi semuanya sudah pulang ke kampung halaman desa tercinta kecuali Omar, Naqib, dan aku. Omar dengarnya balik pada hari ahad. Naqib pula tidak balik sebaliknya ke Melaka untuk bermain softbol. Aku pula tidak balik sebaliknya ke Melaka untuk bermain softbol. Okay kenapa macam sama sahaja seperti Naqib? Biarlah rahsia.

Baca: Tempat Menarik di Melaka

Harap-harap pergi Melaka nanti boleh lah aku bermain dengan bersungguh-sungguh. Tak sangka pula dapat mewakili poli bermain softbol. Aku baru berjinak-jinak dengan sukan ini pada semester ini. Tetapi sayang seribu kali sayang ini adalah semester akhir aku. Semester akhir baru nak rajin bersukan tiada kesempatan untuk semester depan lagi ya tak?



Esok dan seterusnya mungkin aku akan mengalami kesibukan pada tahap maksima. Esok sudah mula berlatih bagi sesiapa yang terpilih sahaja. Jadi aku rasa baik aku bercerita mengenai pengalaman aku mula-mula mengenali softbol. Cerita ini mungkin membuatkan kamu tertanya-tanya.

Masa itu hari pertama aku bermain softbol. Aku ingat lagi hendak tangkap bola softbol tetapi tertangkap burung helang. Aku terus memulas kepala helang tersebut. Burung helang itu terus meronta-ronta kesakitan. Aku tidak mempedulikannya tapi terus memulas dengan lebih kuat lagi. Tiba-tiba air mata burung itu mengalir. Dia merayu kepada aku jangan lah bertindak kejam terhadapnya. Aku terus bersedih dengan rayuan itu. Lalu aku menyedekahkan burung itu 2posen lalu melepaskan burung itu pergi.

Sejak dari itu aku tidak menangkap burung helang lagi tetapi hanya menangkap anak burung helang. Eh tidak lah. Hanya menangkap bola softbol sahaja. Aku juga semakin rajin berlatih sejak peristiwa itu.




Aku akan ke Melaka hari ahad ini. Jadi kepada awek-awek melaka. Sila lah bagi nombor telefon kepada aku. Hanya awek Melaka sahaja okay?








p/s: puisi sebelum sebenarnya bukan ciptaan aku. Kih3. Siapa terpedaya aku mengucapkan padan muka.

11 Comments

komen sikit?

Fieka said…
aku lahir kat melaka..so aku kire awek melaka x??hehe

rafiq,jage diri ok.
DyanaYunus said…
main softball jugak dulu masa sekolah. best
lumut: bg sini no tepon kau.keh3

dyna: kau ke dlm gamba tu? hehe
cik helena said…
aku boring nih..ko tak bace blog aku eh?ko tatau yang ko menang contest!aku majuk kang!haha
oranglidi said…
celaka. wa balik ganu lu blah melaka plk
helena: ala cikhel syg. sori tak perasan aku dah tengok dah boleh termenang pulak:p

OL: Lu saje tunggu wa cuti baru nak balik kan? Klau wa tk g melaka mesti wa balik phg.
DyanaYunus said…
a'ah. tp gmbr lama tu. skrg rmbut aku merah
apesal tk buat warna warni. lawa sikit.
chokio_nia said…
okay sye dr melaka..mintak number..haha
Razman said…
aku yang kat raub ni kau taknak. kata gay. nak jugak awek melaka.
chokio: ko nk nombor ekor ke nombor plat? :p

razman: kau jadi gay melaka dulu baru aku nak. keh3
Previous Post Next Post