Thursday, March 4, 2010

About my family



Hello everybody. How are u? Today i would like to talk about my family. Do you feel something wrong when i speak in white people language? Actually i think i cant speak english because of my bad english language. That is what im thinking. If i dont think, i cannot think anymore.kah3. So mari kita berbahasa.

Hari ini saya ingin sangat termahu menceritakan tentang keluarga saya. Mengapa keluarga saya pula? Jawapannya mudah, ini adalah blog saya. Saya rasa unik juga apabila membahasakan diri saya sebagai 'saya'. Biasanya saya menggunakan 'aku' untuk berbahasa. Tidak mengapalah, dua perkara itu sama sahaja sebenarnya.

Setahu saya, saya mempunyai sepasang ibubapa dan sepuluh orang adik beradik. Saya sangat menyayangi mereka semua lebih dari menyayangi diri saya sendiri. Jika boleh saya ingin menceritakan tentang mereka semua. Tetapi masa mencemburui saya. Tidak akan pula mahu menceritakan dua belas orang semuanya? Pasti saya penat menulis dan kamu pula penat membaca. Jadi saya ingin menceritakan tentang salah seorang sahaja.

Saya ada seorang abang. Dia sangat garang dan berjiwa rock lebih daripada saya. Mestilah kata abang mesti lebih sedikit. Adik-adik saya sangat takut kepada abang saya itu. Pernah suatu ketika saya bersama emak dan akak sedang berbincang mengenai hadiah hari jadi ayah. Saya menyuruh adik saya bertanya abang saya adakah abang mahu berkongsi duit untuk membeli hadiah. Adik saya menjadi takut,

" APIK, NAK CAKAP APE NI?" (adik menanya saya)

" TANYE LA AWAK SAYANG SAYE TAK." (saya memberi idea)

" LAAAA " (adik mengeluh sambil membuat muka comel)

" TANYE LA AWAK NAK KONGSI DUIT KE TAK. TU PUN SUSAH KE? (saya memberi pendapat)

Masa inilah saya merasakan adik saya comel. Walaupun saya tahu dia tidak comel. Masa ini juga kita boleh lihat bahawa adik saya sangat menakuti kepada abang saya. Macam tidak sesuai pula menggunakan perkataan menakuti. Mungkin lebih sesuai menggunakan takut. Jadi adik saya sangat takut kepada abang saya.

Walaupun begitu, segarang-garang abang saya, kami tidak pernah bergaduh. Kalau ada pun setakat mengambil pisau di dapur dan menikam perut sahaja. Oh tidak lah. Saya hanya bergurau. Kami tidak lah sekejam budakkejamini. Dahulu-dahulu masa kecil selalu lah bergaduh. Sekarang sudah besar tiada lagi gaduh-gaduh ini.

Sesiapa yang ingin mengenali abang saya. Inilah rupanya,



Alamat tersilap pula. Yang sebenarnya ini ialah abang saya,



Muhammad Naim bin Hasrudin.
No telefon: 019-017016014

Dia sangat kacak okay. Saya rindu keluarga saya.

31 comments:

I n n z said...

asal abg awak comel ?

.rafiq. said...

sebab bapa sy hensem. dan sy comel. haha

Aus MeLankoLik said...

hahahaha ,
apela kau..
kekekeke...
kau duk jauh ke ??

.rafiq. said...

jauh tk jauh la.
dungun jek pun.
kah3

meera^da cute..*_* said...

kem salam kt abg...adik pon nk skali laaa

vidadarisakura said...

nda garang pun muka. sekali aku kenyit mesti cair kali dia.


haha

.rafiq. said...

meera: amboi tamak betul. adik sudah. haha

vivi: muka kau kalau kenyit dia lari terus.wakaka

oranglidi said...

nasib baik lu tak sambung tulih inglish sampai abis. kalau dak, pcah cermin laptop lu.

eh, sama plak muka depa.

oranglidi said...

ah vivi, kau kenyit mata kat monyet pun , si monyet jelir je.

Razman said...

agak2 abg ko bunuh ko tak lepas ni? haha

bapak ko legend! 10 adk bradik tu.

reen_sofee said...

saya juga rindu family saya.

alamak!

awat ayat skema.

.rafiq. said...

OL: aik kalau komen oranglidi. kalau taip entri tanpanama. dah sah orang yg sama. hah tak payah nk tipu lagi:p

OL: vivi ingat dia nigina la tu. kah3

razman: abang aku tambah syg dekat aku.keh3. biasalah bapak aku kuat. wakaka

reen: sy pun rindu family awk. hahaha

helena's said...

okay abang kau ensem..

cube cakap kat dia aku comel.

hahaha

nih no aku

012390

oh no!hahahaha


aku suka cerita nih!

.rafiq. said...

okay kau comel
cube kau cakap abang aku hensem
hahah
ni no abang aku
09912892
oh no
aku juga suka cerita ni
hahaha

misz benida said...

bngong ko ni...malu la abg ko..oh adi putra,rupe kcak mu mnggangu lenaku..ahahahahaha....

.rafiq. said...

tu bukan adi putra. tu gamba aku la.kah3

fithriana said...

ala die nih.. bg la no real beb.. nk ngorat nih.. ;p

.rafiq. said...

almk. cik fit ke ni? keh3

oranglidi said...

cik helena, saya ada nombor awak

oranglidi said...

aku tolong komen dan blogwalk je. beliau reti menulis je. buta it katanya

.rafiq. said...

berapa no dia? kongsi alh sikit.kih3

tapi aku rasa orang sama je. cume berlaku perubahan versi. ye tk OL?

AmalinaOmar said...

kesian kau tak hensem. jangan rasa terpinggir dari abang kau

Eireen Camelia said...

tak kasar lakkk kau siap letak nombo tepon! hahahahaa XD

.rafiq. said...

amalina: diam kau.

eireen: telipon la klau nak.wakaka

fithriana said...

eh x la.. sy nih minah indon.. same name je ng cik awk kot.. ;p

.rafiq. said...

btul ke ni? almk cik kntoi pulk kn. :p

hannamaruku said...

hye adik ipar :')

.rafiq. said...

hye kakak :-"

mamma mia! said...

aku kat library, jenuh dok gelak tanpa suara baca post ni. mangkuk betul kau ni. tapi mangkuk2 kau pun, aku suke. haha.. tahan2

.rafiq. said...

mamma: rumah aku byk mangkuk. ckp je nk yg mana nanti aku baling kat ko.
kah3

fatini said...

^_^ nice post!!..family dekat di hati wlpn jauh bpe kilo aje~~ =P