Monday, February 8, 2010

Tak sangka betul

Tak sangka betul hari ni bangun awal gila. Tambah tak sangka lagi boleh update blog pagi-pagi rabun. Mungkin aku dah berubah sekarang. Aku bangun pukul 6 pagi hari ini tahu. ( okay bangun pukul 6 pagi kau cakap awal gila kepala hotak).

Pagi-pagi ini aku teringat satu kisah remaja belia muda mudi. Semalam tengah lepak-lepak tak sangka terdengar berita tengahari. Pasal belia remaja minum air syaitan kena tangkap dekat Kuantan. Memang selalu buat tak layan bila dengar berita biasa-biasa artis bergaduh, berebut lelaki, cerai semua.

Tapi bila dengar berita macam kena tangkap minum ini, tiba-tiba rasa nak dengar lagi. Yang kena tangkap ialah anak melayu kita.Agama dah tentu Islam. Aku memang tak puas hati bila dengar denda yang dikenakan. Rm3000 untuk seorang. Selepas itu ada sebatan. Dan jika ada penjamin akan lepas dengan Rm3000 juga.

Kalau kena denda dan sebatan kira okay lah. Ada dua orang semalam lepas dengan penjamin. Ini yang buat aku rasa caranya tak betul. Setakat boleh lepas dengan penjamin, dah tentu tiada keinsafan dekat orang yang minum. Lagi-lagi kena dekat orang kaya-kaya lagi senang lah nak jamin.

Ini pasal anak melayu kita kau tahu. Minum air syaitan ni macam dah jadi perkara biasa. Ibaratkan kau pergi kedai beli air sirap bungkus ikat tepi. Macam dah tiada kesalahan langsung. Undang-undang Malaysia pun dah salah, apatah lagi undang-undang agama.

Setahu aku, minum arak ialah raja maksiat. Bila dah minum tak payah cakap lah berapa banyak maksiat nanti kita akan buat. Maksiat lain akan jadi permaisuri, dayang, hulubalang dan seangkatan dengannya. Semuanya turut akan terlibat termasuk merompak, merogol semua.

Aku bukan nak bersyarah dekat sini. Cuma nak luahkan apa yang aku rasa bila dengar berita semalam tu. Kita kan satu Malaysia. Kena saling menasihati ya tak. Sedangkan orang Myanmar pun nasihat aku jangan hisap rokok. Apatah lagi rakyat Malaysia ini. Macam satu pepatah, berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Okay tiada kaitan. Tak reti pulak nak berpantun. Oranglidi pandai lah berpantun-mantun ni. Aku pandai hentam saja.

Baiklah semua boleh tutup buku sekarang. Esok ulangkaji mukasurat lapanbelas. Lusa saya akan tanya balik apa awak dah baca. Tak dapat jawab berdiri atas meja.

9 comments:

nadia :) said...

apik_89: asgmt java da siap
hippie: udah
hippie: ko?
apik_89: lum
apik_89: pnjm
hippie: oooo
hippie: patotla bgn awal pagi ye.
apik_89: aku g poli td igt ade clas
apik_89: da smpi baru tau tkde

(ish.tak habis2 ko ni)

.rafiq. said...

nadia dd: ewah
nadia dd: mane boleh kawan
nadia dd: penat tau
nadia dd: aku xtido

haih siap copy paste kat sini. haha

vidadarisakura said...

air lain diorang nda tahu order.susa sebut.lalala

helena's said...

susahnye nak jaga anak2 zaman sekarang nih!

oranglidi said...

komen nadia x leh blah

.rafiq. said...

vivi: mulut dah terikut cakap setan tu.

helena: malas la beranak camni.

oranglidi: memang.

Razman said...

air kencing sendiri pun tak pernah rasa lagi. dah try air kencing setan. bajet maju la konon diorang. hak tuih. minum ludah aku. ke mahu air kencing aku? oh, emo dah aku.

hans said...

hahaha
komen pakcik man nih lawak tul
hurm betul lah tu
kalau yg kena orang kaya setakat 3 ribu apa lah sangat kan

.rafiq. said...

craziman: aku bangga dengan kau. macam ni lah ank melayu, jgn wat malu bangsa je. setan pun suka sangat orang minum air kencing dia.

hans: dia memang gila. kalau kaya je buat apa tapi takde adab ye tak. tak sopan betul.