Thursday, January 28, 2010

Kawan tu penting dari seribu darham

Orang selalu kata berkawan biar seribu bercinta biar empat. Tapi aku rasa berkawan la selagi boleh, bercinta pulak biar lapan belas. Tak adalah. Bercinta satu sahaja dah cukup.

Aku tak suka betul kalau ada antara kawan kita ni. Berkawan punya lama senang susah penat lelah bersama. Bila tak cukup duit boleh pinjam. Bila takde rokok boleh pau. Bila takde awek boleh bagikan. Semuanya lengkap.

Tapi satu hari kawan tu jugak yang makan kita. Pergi kedai mamak order nama kita sebab nak makan kita. Bukan itu maksud aku. Tengah lepak sama-sama tiba-tiba kawan tu mengutuk kita depan kawan-kawan yang lain. Rasa marah tu ada tapi bila fikir tak nak besarkan perkara kecik kita pun diamkan aja. Padahal dalam hati ada rasa marah gila.

Kawan macam ni kadang-kadang dia tak perasan dah buat kawan dia terasa. Kawan dia pulak tak reti nak cakap dia dah terasa. So makin lama makin tersimpan perasaan terasa sikit demi sikit. Lama-lama bila dah tak tahan terus tak nak kawan dah.

Akhirnya bila ingat berkawan biar seribu berjuta terus tak ingat dah salah kawan kita. Pergi ambil tuala masuk bilik air terus buang air besar. Masuk balik bilik terus sarung selimut ambil masa nak tidur dan tidur.

Bangun tidur hilang semua perasaan marah terbuang dalam mangkuk jamban.