Pastikan kamu sudah membuang air kecil sebelum membaca cerita ini. Cerita ini mungkin boleh menyebabkan kamu terkejut dan melakukan number one secara automatik. (okay-okay tak payah percaya sangat)

Sewaktu aku kecil lagi aku sudah ada cerita hantu tersendiri. Seingat aku ketika itu aku berusia lapan tahun. Bermakna aku berada dalam darjah dua.

Pada waktu itu suasana adalah petang. Budak-budak kelihatan bermain seperti biasa. Tetapi sebenarnya petang itu aku sudah berasa tidak sedap hati. Seperti ada sesuatu bakal berlaku tanpa di duga.

Aku membuat rileks sahaja walaupun berasa tidak sedap hati. Membuat rileks sahaja. Membuat rileks sahaja. Membuat rileks sahaja.

Petang itu aku tidak pergi bermain bersama kawan-kawan. Aku membantu emak aku membersihkan longkang di hadapan rumah. Aku pelik kenapa aku begitu rajin ketika itu.

Longkang itu agak kotor juga dengan sampah-sarap yang banyak. Aku menggunakan penyodok longkang untuk membuang sampah. Sedang aku sibuk membersihkan longkang itu seorang budak yang comot datang di tepi aku.

Budak itu melihat sahaja perlakuan aku. Aku bertanya kepada budak itu,

" KAU NAK APE HA BUDAK?"

Budak itu hanya diam sahaja dan membuat muka innocent.

Aku berasa bengang dengan budak itu kerana mukanya sangat membencikan. Lalu aku mengambil ulat gonggok yang terdapat di dalam longkang dan memasukkan ke dalam seluar budak tersebut. Budak itu menangis-nangis teramat sangat dan meronta-meronta mahu melepaskan diri dari ulat gonggok.

Aku gembira melihatnya. Raut wajah aku bertukar bak senyuman nenek kebaya mengahwinkan anaknya Shamsiah. Baru aku tahu, rupa-rupanya aku hantu juga waktu dahulu.

Teruja aku bila teringat kisah ini.

11 Comments

komen sikit?

oranglidi said…
binawe.. perabis beras je baca.
Razman said…
cibai..mmg hantu btol spe wat cte ni..
Anonymous said…
pehal lu x letak lipan.. bru trill story lu! hahahaha.. ulat gonggok x takut la.. haha
Anonymous said…
mmg aku rase bengang sgt bce citer ko neyh...
hukhuk..
imHeppie: haha

oranglidi: hahaha

razman: hahaha

hani: lipan macam dah kejam sangat. tak sanggup hantu nak letak.ahak3

anon: hahaha
nadia said…
macam nak kene lempang je entri ko ni
Anonymous said…
siyal
memang hantu ko
chokio_nia said…
mule2 nak stop bace dah..sebab aku penakot..

pas abes bace, hahahahahaha
fatt: haha

chokio: nampaknya kau sorang yang taknak lempang aku.hehe
Previous Post Next Post