Monday, October 5, 2009

Tips menyihatkan badan

Dari pandangan luar kita boleh lihat seseorang itu bersemangat atau tidak. Untuk orang yang tidak bersemangat atau tidak cergas di sini aku mahu memberi sedikit tips supaya menjadi lebih cergas dan yakin menghadapi setiap keadaan.

TIPS MENYIHATKAN BADAN:
  • Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk / penggunaan ais batu sangat tidak digalakkan.

  • Kurangkan makan makanan bergoreng, berlemak dan berkolestrol.

  • Kurangkan makan makanan mengandungi garam dan gula yang tinggi.

  • Kurangkan minuman manis, mengandungi kafein dan gas.

  • Elakkan makan makanan mengandungi bahan perasa, bahan pengawet, MSG, dan bahan pewarna.

  • Amalkan minum jus buah atau makan buah-buahan

  • Kurangkan pengambilan nasi / sekali sehari sudah memadai.

  • Cubalah berpuasa sekali seminggu utk merehatkan badan,perut dan minda.

Kenapa tiba-tiba baik hati memberi tips walaupun sebenarnya bukan doktor bertauliah? Sebenarnya aku sekarang sedang menjaga badan. ceh ceh ceh.

Tips diambil dari sini.

14 comments:

suezensuzanna said...

wah..thanks for the info bro:)

imHepPie said...

aku boley idop tanpa nasi..

tpi aku sgt x ley idop tanpa ais...

wargghhh tensen..

.rafiq. said...

sue: welcome;)

imHeppie: tak makan nasi nak makan ape?

misz benida said...

aku nk diet..
tpi sme tips ko bgi tu favorite aku la..
cmne ni??
tdo bole krus x??hehe

oranglidi said...

bagus2. tips yg brmanfaaat

n a r d indie winkie said...

wah..susah nak jumpe lelaki yang nak jaga badan. semoga berjaya ye en rafiq.

A+z+i+E = AziE said...

wah.... jga badan??? nk masuk ratu kbya ek??? =P

.rafiq. said...

misz benida: kalau favourite lagi senang. kau sihat la ni.

oranglidi: lu nak kurus ke?

nard: actualy lebih kepada jaga kesihatan. badan tu kira pakej la.hehe

azie: masuk petandingan menari sehati berdansa.haha

DaliaLiyana said...

wah..bagus..bagus...tips yg bagus...t.kasih ek..
ade tak tips nak bg jgn tembam??hehhee...

misz benida said...

sihat.
aman.
sentosa.

*kalo dok sht je,cmne ngan impian aku nk pkai skinny??

.rafiq. said...

dalia: takde. takpe tembam dah comel.

misz benida: kau kurus dah. pakai je skinny pasti cun.heheh

oranglidi said...

dah kurus.

.rafiq. said...

lu nak tips gemok pulak ke?

misz benida said...

wei,ayt ko wak aku xtdo ni..
haha
bhya2..
(jgn ckp kuat2,nti adjla jeles..hihi)