Wednesday, October 7, 2009

PBM-Pengakuan Berani Mati

Sebelum kita melakukan sesuatu perkara, kita mestilah bersedia dengan apa yang bakal kita lalui dengan belajar melihat, mendengar, dan melakukan perbuatan tersebut. Keadaan ini sangatlah sesuai dengan pepatah melayu seperti,

" SEDIAKAN GIVI SEBELUM BASAH LENJUN"

Pernah suatu ketika semasa aku berumur belasan tahun. Aku curi-curi membawa kereta milik bapaku. Ketika itu bapaku pulang ke kampung. Aku macam biasa tidak mahu mengikut pulang ke kampung dan hanya duduk di rumah bersama abangku.

Hendak dikisahkan pada malam semasa aku memandu kereta milik bapaku, semasa aku memandu aku melalui satu lorong gelap di salah sebuah jalan di Sungai Marong. Aku berasa pelik kenapa jalan itu sangat gelap.

Rupanya baru aku perasan aku terlupa memasang lampu hadapan kereta. Aku terus memasang lampu dan dalam masa yang sama aku tertekan minyak kerana situasi yang tegang itu. Kereta yang aku pandu menjadi tidak terkawal sangat hingga ke kanan jalan. Akhirnya aku terdengar bunyi " HIAKKK"

Kereta yang aku pandu melanggar tembok longkang yang berbentuk empat segi itu. Aku balik rumah seperti tidak ada apa-apa berlaku. Esoknya aku lihat rim kereta bengkok. Aku rasa tersangat bersalah. Aku tukarkannya dengan tayar gantian (spare). Ini semua berpunca daripada aku tidak bersedia sebenarnya. Inilah dikatakan,

" SUDAH BASAH LENJUN PASTI SEJUK"

12 comments:

oranglidi said...

first

:: Cikgu Wiween :: said...

Moral of the story :

Sediakan payung sebelum hujan. eheheheheh

imHepPie said...

byk dwet ko tuko baru..

{lumut} said...

cm x kene je pepatah ko tuh.

Anis said...

pengakuan berani mati ke?
x mcm pon ..

.rafiq. said...

oranglidi: tahniah2.

cikge wiween: moral-belajar sebelum memandu kereta.

imHeppie: tukar dengan tayar yang sedia ada dekat boot kereta.haha

lumut: memang pon.haha

anis: cerita ni bapak aku pun tak tau lagi.hahaha

vidadarisakura said...

last.




follow orglidi.haha

misz benida said...

bpak ko xmrah ke??
kalo bpak aku,knpem xbrani dh nk mntak pnjm kete.
aku penah trlnggar bdk bwak moto(xrse slh aku),seb bek xde pape.xmninggalkan ksan..
fuh!

.rafiq. said...

vida: takziah2.

misz benida: sebab tu la namenya pbm. bapak aku tak tau.haha

misz benida said...

bpak aku,kete calar ckit pon die bole tau..
hampeh.

Adjla Hafizin said...

haha.
mmg brani mati..
kalo aku jd bapak ko,
aku sebat je ko ni..
hehe.

.rafiq. said...

misz benida: bahaye ah bpk ko ni.hehe

adjla: kalau ko jadi camne pulak?