Tuesday, August 4, 2009

Kalau dah terhantuk baru nak terngadah memang benjol lah

Kita selalu tak menyangka satu keadaan yang jarang berlaku ke atas seseorang itu akan berlaku dekat kita. Sebagai contoh seseorang yang kena sembelit atau buasir. Eh bukan contoh ini. Maksud aku contoh macam suatu kemalangan. Seseorang yang tak pernah kemalangan pasti dia tak merasa dia juga boleh terlibat dalam kemalangan.

Betul tak apa aku cakap? Aku dapat rasa sebelum aku kemalangan kereta hari itu. Aku tak sangka langsung yang aku boleh mengalami kemalangan yang agak teruk apabila membawa kereta. Aku berfikir bahawa orang lain yang kemalangan adalah sebab kelemahan mereka sendiri membawa kereta. Sebenarnya walaupun sepandai mana pun kamu pandai membawa kereta tapi jika cuai pasti berlaku kemalangan.

Kalau seseorang menasihat kepada seseorang lagi kerana dia membawa kereta agak laju, pasti dibalas dengan kata-kata menguji minda seperti,

" AKU DAH 18 TAHUN BAWA KERETA LA WEH. TAK PENAH ACCIDENT KAU TAU!"

atau,

" KAU INGAT AKU BUDAK-BUDAK CURI BAWA KERETA BAPAK KE?"

atau pun,

" APA GUNA METER KERETA 240km/j KALAU BAWA 20km/j. BAIK PAKAI KERETA SORONG."

Orang-orang macam inilah yang tiada kesedaran untuk berhati-hati. Aku nak menasihat supaya sesiapa yang ada rasa macam itu kamu patut tahu bahawa kamu juga boleh terlibat dalam perkara yang tidak kita inginkan ini. Sekiranya kamu tahu, kebarangkalian untuk seseorang terlibat dalam kemalangan bagi setiap yang membawa kenderaan ialah 99%. Jadi setiap daripada kita perlu berhati-hati dan jangan berasa kita sangat handal kerana tidak pernah terlibat dalam kemalangan.




p/s: aduhai screen laptop aku dah rosak. yang ni pun aku tak sangka boleh berlaku dekat aku. cis. agak-agak berapa juta ek habis nak repair?

8 comments:

suezensuzanna said...

erk.....kengkadang kiter nih hati2...tp org lain yg x hati2 apakah..huhuh

Nuts said...

owh...benar juge kata2 kau..bahik...mulai skang aku akan bawak kete pelan2...sobsob

~nEeYsA~ said...

laaa..
post ni gra2 skrin laptop la nie ekk..
alala..ciannyer die..
emm..byk gak biz duit nk repair tu..

.kakijalan. said...

suezensuzanna: yang camnilah kita tak nak. patutnya kita semua kena ada kerjasama dan sikap cakna.

nuts: haha pandai pun kau. pasti kau makan cili kan.

neeysa: hukhuk ni pun pakai laptop membe. dgar smpai seribu macam harga laptop baru dah.

.kakijalan. said...

suezensuzanna: yang camnilah kita tak nak. patutnya kita semua kena ada kerjasama dan sikap cakna.

nuts: haha pandai pun kau. pasti kau makan cili kan.

neeysa: hukhuk ni pun pakai laptop membe. dgar smpai seribu macam harga laptop baru dah.

Razman said...

aku juga tak menyangka bakal melanggar kereta awek cun, lalu melarikan diri..patotnye aku mintak no phone die..

HonEyBuNNy said...

erm..ila terasa lak...hahhah..pas ne ila nak bwa keta hati2 la...huuhuhu...tol tu wak..bkn sng nk lupakn cnta km..da lama..uhuh

DaliaLiyana said...

tu la berlagak lagi..kan da kena..hikhikhik...sori bro...bg dalia la kan ..bwk kete ni...hati2 kena...tak hati2 lagi la kena kan..mcm dalia ni...mmg pemandu yang berhemah (huhuhu...puji diri sndiri) tp kena gak..org lelaki la bwk kete cam antu...! hahahhaa... (cool. ek...jgn marah2..)